książka
Beata Świecka, Aleksandra Grzesiuk, Dieter Korczak, Olga Wyszkowska-Kaniewska
Walter de Gruyter GmbH & Co KG
2019
zamknięty
Świecka, B., Grzesiuk, A., Korczak, D., & Wyszkowska-Kaniewska, O. (2019). Financial literacy and financial education: Theory and survey. Walter de Gruyter GmbH & Co KG.
wiedza finansowa, młodzież, strategia edukacyjna, zadłużenie, Polska, Niemcy, ryzyko finansowe
polski
Polska, inne kraje
Książka analizuje poziom wiedzy finansowej i edukacji finansowej w Polsce i Niemczech, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży.
Celem pracy jest zbadanie wpływu czynników takich jak wiek, płeć i status społeczno-ekonomiczny na poziom wiedzy finansowej, ocena metod pomiaru tej wiedzy oraz zaproponowanie rekomendacji dla jej ulepszenia.
W badaniach wykorzystano metodę ankietową, analizując dane z raportów polskich i międzynarodowych instytucji, takich jak OECD i PISA, oraz przykłady projektów edukacyjnych.
Wyniki wskazują na niski poziom wiedzy finansowej w obu krajach, co skutkuje rosnącą liczbą zadłużonych osób, szczególnie wśród młodzieży. W Polsce brakuje skoordynowanej strategii edukacji finansowej, a działania edukacyjne są fragmentaryczne. W Niemczech sytuacja jest podobna – edukacja finansowa realizowana jest przez różne podmioty, ale brak jest ogólnokrajowej strategii. Młodzi ludzie, zwłaszcza z pokolenia Z, wykazują skłonność do ryzykownych decyzji finansowych. Książka podkreśla konieczność wprowadzenia obowiązkowej, praktycznej edukacji finansowej w szkołach, opartej na przykładach z życia codziennego, oraz opracowania narodowej strategii edukacyjnej. Rekomenduje zwiększenie liczby godzin lekcyjnych, stworzenie standardów dla programów i edukatorów, wspieranie projektów NGO oraz systematyczne monitorowanie poziomu wiedzy finansowej. Podsumowując, autorzy zwracają uwagę na pilną potrzebę skoordynowanych działań w celu poprawy umiejętności finansowych społeczeństwa.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów