Nazwa/tytuł

Wiedza finansowa i edukacja finansowa: teoria i badanie (2019)

Typ zasobu

książka

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Beata Świecka, Aleksandra Grzesiuk, Dieter Korczak, Olga Wyszkowska-Kaniewska

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Walter de Gruyter GmbH & Co KG

Rok wydania (publikacji)

2019

Rodzaj dostępu

zamknięty

Link do zasobu w wersji elektronicznej
Notka bibliograficzna do cytowania

Świecka, B., Grzesiuk, A., Korczak, D., & Wyszkowska-Kaniewska, O. (2019). Financial literacy and financial education: Theory and survey. Walter de Gruyter GmbH & Co KG.

Słowa kluczowe

wiedza finansowa, młodzież, strategia edukacyjna, zadłużenie, Polska, Niemcy, ryzyko finansowe

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska, inne kraje

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoła podstawowa
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
  • edukacja pozaformalna – dzieci i młodzież
  • edukacja nieformalna – dzieci i młodzież
Streszczenie (opis) wyników badań

Książka analizuje poziom wiedzy finansowej i edukacji finansowej w Polsce i Niemczech, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży.

Celem pracy jest zbadanie wpływu czynników takich jak wiek, płeć i status społeczno-ekonomiczny na poziom wiedzy finansowej, ocena metod pomiaru tej wiedzy oraz zaproponowanie rekomendacji dla jej ulepszenia.

W badaniach wykorzystano metodę ankietową, analizując dane z raportów polskich i międzynarodowych instytucji, takich jak OECD i PISA, oraz przykłady projektów edukacyjnych.

Wyniki wskazują na niski poziom wiedzy finansowej w obu krajach, co skutkuje rosnącą liczbą zadłużonych osób, szczególnie wśród młodzieży. W Polsce brakuje skoordynowanej strategii edukacji finansowej, a działania edukacyjne są fragmentaryczne. W Niemczech sytuacja jest podobna – edukacja finansowa realizowana jest przez różne podmioty, ale brak jest ogólnokrajowej strategii. Młodzi ludzie, zwłaszcza z pokolenia Z, wykazują skłonność do ryzykownych decyzji finansowych. Książka podkreśla konieczność wprowadzenia obowiązkowej, praktycznej edukacji finansowej w szkołach, opartej na przykładach z życia codziennego, oraz opracowania narodowej strategii edukacyjnej. Rekomenduje zwiększenie liczby godzin lekcyjnych, stworzenie standardów dla programów i edukatorów, wspieranie projektów NGO oraz systematyczne monitorowanie poziomu wiedzy finansowej. Podsumowując, autorzy zwracają uwagę na pilną potrzebę skoordynowanych działań w celu poprawy umiejętności finansowych społeczeństwa.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Warszawski Instytut Bankowości
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.