Nazwa/tytuł

Przedsiębiorczość ludzi młodych 2022. Szanse i bariery w zakresie wiedzy, przekonań i postrzegania uwarunkowań zewnętrznych

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Artur Domurat

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Akademia Leona Koźmińskiego
Fundacja Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy “Think”!

Rok wydania (publikacji)

2022

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Domurat, A. (2022). Przedsiębiorczość ludzi młodych 2022. Szanse i bariery w zakresie wiedzy, przekonań i postrzegania uwarunkowań zewnętrznych. Pobrane z: https://rozwijamy.edu.pl/images/raporty/Raport_2022_Przedsiebiorczosc_ludzi_mlodych.pdf

Słowa kluczowe

przedsiębiorczość ludzi młodych, bariery przedsiębiorczości, kompetencje przedsiębiorcze, Polski Ład, pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie, wiedza potrzebna w biznesie

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
  • edukacja formalna – szkoły wyższe
  • edukacja pozaformalna – dorośli
  • edukacja nieformalna – dorośli
Streszczenie (opis) wyników badań

Przedmiotem badań było postrzeganie przedsiębiorczości wśród ludzi młodych, uwzględniając wpływ m.in. pandemii COVID-19, reformy „Polski Ład” oraz wojny w Ukrainie.

Celem badania było zrozumienie postrzegania przedsiębiorczości przez młodych Polaków oraz uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania badawcze: 1) Jak młodzi przedsiębiorcy oceniają obecną sytuację gospodarczą i własną sytuację zawodową?; 2) Jakie są ich zdaniem bariery przedsiębiorczości młodych ludzi?; 3) Czy młodych przedsiębiorców wyróżniają jakieś cechy, motywy lub poglądy?; 4) Skąd młodzi przedsiębiorcy czerpią swoją wiedzę?; 5) W których obszarach brakuje wiedzy ludziom rozpoczynającym działalność gospodarczą?

Badania zostały przeprowadzone w Polsce w 2022 roku na grupie 800 osób w postaci wywiadu kwestionariuszowego z pytaniami zamkniętymi, realizowanego metodą CAWI na internetowym ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna.

W wyniku badania sformułowano m.in. następujące wnioski: 1) Wszyscy respondenci raczej negatywnie ocenili wpływ zmian podatkowych w ramach programu „Polski Ład”, następstw wojny w Ukrainie i pandemii COVID-19; 2) W porównaniu do przedsiębiorców starszych i o dłuższym stażu, młodzi przedsiębiorcy częściej odnotowują wzrost przychodów i wskazują, że przychody ich firm są stabilne, a rzadziej, że ich firmy są w kryzysie; 3) Młodzi przedsiębiorcy rzadziej niż przedsiębiorcy starsi lub o dłuższym stażu wskazywali obawę przed utratą pieniędzy, a podobnie często pozostałe bariery

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.