Nazwa/tytuł

Produkty finansowe i edukacja finansowa w Polsce na tle wybranych krajów wysoko rozwiniętych

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Małgorzata Iwanicz-Drozdowska
Anna Matuszyk
Agnieszka K. Nowak
Radosław Kitala

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Szkoła Główna Handlowa

Rok wydania (publikacji)

2009

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Iwanicz-Drozdowska, M., Matuszyk, A., Nowak, A., & Kitala, R. (2009). Produkty finansowe i edukacja finansowa w Polsce na tle wybranych krajów wysoko rozwiniętych. Raport z badań. Warszawa: SGH.

Słowa kluczowe

świadomość finansowa, produkty finansowe, finanse osobiste, sektor bankowy, ubezpieczenia

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska, (świat)

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja pozaformalna – dzieci i młodzież
  • edukacja pozaformalna – dorośli
Streszczenie (opis) wyników badań

Niniejszy raport prezentuje analizę świadomości finansowej w Polsce w porównaną z innymi wybranymi krajami. Edukacja finansowa umożliwia rozwój świadomości finansowej pośród społeczeństwa, aby obywatele zdawali sobie sprawę z możliwości i zagrożeń, które są związane z typowymi oraz nowymi produktami finansowymi. Odgrywa ona ważną rolę w zapewnieniu, że obywatele są wyposażeni w wiedzę, która jest niezbędna przy podejmowaniu ważnych decyzji dotyczących nich samych, jak i ich rodzin. Edukacja finansowa nie tylko zwiększa świadomość, ale również pozwala klientom podjąć odpowiednie decyzje przy wyborze produktu finansowego. Głównym celem tej analizy było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: Jakie akcje powinny być podejmowane w Polsce i innych rozwiniętych krajach w zakresie edukacji finansowej oraz które rozwiązania mogą być bardziej efektywne z polskiego punktu widzenia? W tym badaniu, autorzy skupili się na sektorze bankowym, jako na głównym fundamencie edukacji finansowej, pomimo że w niektórych przypadkach były opisane również projekty z dziedziny ubezpieczeń. Wyniki analizy ukazują, że produkty finansowe oferowane w Polsce są podobne do tych dostępnych w krajach rozwiniętych. Poziom wiedzy finansowej we wszystkich opisywanych krajach rośnie, ale w różnym stopniu. Niestety polskie społeczeństwo posiada słabą świadomość finansową w porównaniu z innymi. Główną przyczyną tego jest fakt, że polska gospodarka była w transformacji od roku 1989 a edukacja finansowa nie była głównym tematem zainteresowań ówczesnego rządu. Również prezentowane kraje należą do liderów światowych w dziedzinie finansów o silnych gospodarkach. (…)

[streszczenie oryginalne]

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.