Nazwa/tytuł

Inwestowanie oczami młodych dorosłych – wiedza, przekonania, postawy, zachowania

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Katarzyna Sekścińska

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

TFI PZU SA, Fundacja GPW

Rok wydania (publikacji)

2024

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Link do zasobu w wersji elektronicznej
Notka bibliograficzna do cytowania

Sekścińska, K. (2024). Inwestowanie oczami młodych dorosłych – wiedza, przekonania, postawy, zachowania. TFI PZU SA, Fundacja GPW. https://in.pzu.pl/_fileserver/item/1503660

Słowa kluczowe

inwestowanie, młodzi dorośli, bariery finansowe, niezależność finansowa, ryzyko finansowe, finanse osobiste

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
  • edukacja formalna – szkoły wyższe
  • edukacja pozaformalna – dorośli
  • edukacja nieformalna – dorośli
Streszczenie (opis) wyników badań

Raport analizuje podejście młodych Polaków do inwestowania oraz bariery ograniczające ich zaangażowanie w ten obszar. Badanie przeprowadzono metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1090 osób w wieku 18–35 lat. Wyniki wskazują, że choć młodzi dorośli są świadomi niskich przyszłych świadczeń emerytalnych, ich priorytety finansowe, takie jak zakup mieszkania, ograniczają gotowość do inwestowania. Kluczową przeszkodą jest także niska wiedza inwestycyjna, często oparta na fragmentarycznych, niespójnych informacjach z niepewnych źródeł.

Młodzi inwestorzy preferują bezpieczne, proste rozwiązania o niskim progu wejścia, ale jednocześnie boją się ryzyka i zmian legislacyjnych. Instrumenty finansowe, takie jak ETF czy TFI, są im mniej znane niż akcje i obligacje, co prowadzi do ich negatywnej percepcji. Istotnym problemem jest także przeszacowanie własnej wiedzy oraz fałszywe przekonania, np. że inwestowanie wymaga dużego kapitału i jest dostępne tylko dla osób zamożnych.

Aby zwiększyć aktywność inwestycyjną młodych dorosłych, konieczne jest podnoszenie ich świadomości finansowej oraz obalanie błędnych przekonań. Systemowe działania edukacyjne mogą przyczynić się do zmiany postaw i większego zainteresowania inwestowaniem jako sposobem na zabezpieczenie przyszłości finansowej.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

Raport został opracowany jako jedna z inicjatyw w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024.

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Warszawski Instytut Bankowości
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.