Nazwa/tytuł

Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce 2022

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Narodowy Bank Polski

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Narodowy Bank Polski
IBC Advisory
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR

Rok wydania (publikacji)

2022

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Narodowy Bank Polski (2022). Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce 2022. Warszawa: Departament Edukacji i Wydawnictw NBP. Pobrane z: https://nbp.pl/wp-content/uploads/2023/05/Prezentacja-wynikow-badania-Diagnoza-wiedzy-ekon.-dzieci-i-mlodziezy-2022.pdf

Słowa kluczowe

wiedza ekonomiczna; umiejętności finansowe; dzieci; młodzież; źródła wiedzy finansowej; oszczędzanie; inwestowanie

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska; inne kraje

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – przedszkola
  • edukacja formalna – szkoła podstawowa
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
  • edukacja pozaformalna – dzieci i młodzież
  • edukacja nieformalna – dzieci i młodzież
Streszczenie (opis) wyników badań

Celem badania była ocena wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce. Przeprowadzono je metodą ilościową – standaryzowanych wywiadów bezpośrednich (CAPI). Była to trzecia edycja badania, po wcześniejszych w 2014 i 2018 roku. Wzięło w nim udział 1803 uczniów klas 6, 8 oraz szkół ponadpodstawowych, 600 rodziców i 205 nauczycieli.

Stwierdzono istotny wzrost wiedzy ekonomicznej, choć umiejętności finansowe i przedsiębiorcze zmieniają się w zależności od etapu edukacji i tematu. Mimo to ekonomia i finanse pozostają na marginesie zainteresowań uczniów, choć większość z nich przyznaje, że są one przydatne w życiu. Chętnie uczyliby się o oszczędzaniu i inwestowaniu, a starsi uczniowie interesują się tematyką kariery zawodowej i zakładania firm. Zwiększa się także aktywność finansowa uczniów – posiadanie własnych pieniędzy umożliwia im korzystanie z produktów finansowych. Rodzice wspierają oszczędzanie i kontrolują wydatki swoich dzieci.

Na podstawie badania uczniów opracowano rekomendacje uwzględniające szersze spojrzenie, obejmujące dzieci i młodzież w systemie edukacji obowiązkowej Rekomendacje dotyczą edukacji ekonomicznej dzieci i młodzieży na różnych etapach kształcenia. Wskazówki te odnoszą się do każdego rodzaju edukacji formalnej, nieformalnej, pozaformalnej, także naturalnej edukacji, jakiej dziecko doświadcza w ramach procesu wychowania.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.