raport
Narodowy Bank Polski
Narodowy Bank Polski
IBC Advisory
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR
2022
otwarty (Open Access)
Narodowy Bank Polski (2022). Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce 2022. Warszawa: Departament Edukacji i Wydawnictw NBP. Pobrane z: https://nbp.pl/wp-content/uploads/2023/05/Prezentacja-wynikow-badania-Diagnoza-wiedzy-ekon.-dzieci-i-mlodziezy-2022.pdf
wiedza ekonomiczna; umiejętności finansowe; dzieci; młodzież; źródła wiedzy finansowej; oszczędzanie; inwestowanie
polski
Polska; inne kraje
Celem badania była ocena wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce. Przeprowadzono je metodą ilościową – standaryzowanych wywiadów bezpośrednich (CAPI). Była to trzecia edycja badania, po wcześniejszych w 2014 i 2018 roku. Wzięło w nim udział 1803 uczniów klas 6, 8 oraz szkół ponadpodstawowych, 600 rodziców i 205 nauczycieli.
Stwierdzono istotny wzrost wiedzy ekonomicznej, choć umiejętności finansowe i przedsiębiorcze zmieniają się w zależności od etapu edukacji i tematu. Mimo to ekonomia i finanse pozostają na marginesie zainteresowań uczniów, choć większość z nich przyznaje, że są one przydatne w życiu. Chętnie uczyliby się o oszczędzaniu i inwestowaniu, a starsi uczniowie interesują się tematyką kariery zawodowej i zakładania firm. Zwiększa się także aktywność finansowa uczniów – posiadanie własnych pieniędzy umożliwia im korzystanie z produktów finansowych. Rodzice wspierają oszczędzanie i kontrolują wydatki swoich dzieci.
Na podstawie badania uczniów opracowano rekomendacje uwzględniające szersze spojrzenie, obejmujące dzieci i młodzież w systemie edukacji obowiązkowej Rekomendacje dotyczą edukacji ekonomicznej dzieci i młodzieży na różnych etapach kształcenia. Wskazówki te odnoszą się do każdego rodzaju edukacji formalnej, nieformalnej, pozaformalnej, także naturalnej edukacji, jakiej dziecko doświadcza w ramach procesu wychowania.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów