Nazwa/tytuł

Wiedza o długach i samoocena wiedzy o długach: przypadek Polski
(Debt Literacy and Debt Literacy Self-Assessment: The Case of Poland)

Typ zasobu

artykuł

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Andrzej Cwynar, Wiktor Cwynar, Kamil Wais

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

The Journal of Consumer Affairs

Rok wydania (publikacji)

2018

Rodzaj dostępu

zamknięty

Link do zasobu w wersji elektronicznej
Notka bibliograficzna do cytowania

Cwynar, A., Cwynar, W., & Wais, K. (2019). Debt literacy and debt literacy self‐assessment: The case of Poland. Journal of Consumer Affairs, 53 (1), 24–57.

Słowa kluczowe

długi; świadomość zadłużenia; zarządzanie długiem; umiejętności finansowe; wiedza finansowa

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja pozaformalna – dorośli
  • edukacja nieformalna – dorośli
Streszczenie (opis) wyników badań

Na całym świecie udokumentowano co najwyżej umiarkowany poziom wiedzy finansowej, przy czym ignorancja w tej dziedzinie może prowadzić do poważnych konsekwencji ekonomicznych zarówno na poziomie indywidualnym, jak i globalnym. W ramach badania na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków (N=1004) przeanalizowano świadomość zadłużenia – rzadko badany aspekt wiedzy finansowej – oraz czynniki ją determinujące. Wyniki wskazują na niski poziom wiedzy o zadłużeniu, przy jednoczesnym przeszacowaniu tej wiedzy przez respondentów.

Badanie potwierdziło wcześniejsze obserwacje, takie jak różnice między płciami w zakresie świadomości zadłużenia oraz pozytywną korelację między wykształceniem a umiejętnością zarządzania długiem. Wyniki pozwoliły również na segmentację próby według obiektywnych i subiektywnych wskaźników tych umiejętności, ujawniając znaczną różnorodność w poziomie wiedzy o długu. Otrzymane wyniki podkreślają konieczność personalizacji edukacji finansowej ukierunkowanej na zadłużenie, dostosowanej do potrzeb różnych grup społecznych.

[streszczenie oryginalne; tłumaczenie]

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Warszawski Instytut Bankowości
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.