Nazwa/tytuł

Wiedza finansowa: przypadek Polski (Financial literacy: The case of Poland)

Typ zasobu

artykuł

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Beata Świecka, Eser Yeşildağ, Ercan Özen, Simon Grima

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Sustainability

Rok wydania (publikacji)

2020

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Link do zasobu w wersji elektronicznej
Notka bibliograficzna do cytowania

Swiecka, B., Yeşildağ, E., Özen, E., & Grima, S. (2020). Financial literacy: The case of Poland. Sustainability, 12 (2), 700.

Słowa kluczowe

wiedza finansowa; postawy finansowe; zachowania finansowe; finanse gospodarstwa domowego; młodzi ludzie

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
  • edukacja pozaformalna – dzieci i młodzież
  • edukacja nieformalna – dzieci i młodzież
Streszczenie (opis) wyników badań

Wiedza finansowa jest drogą do zrównoważonego rozwoju i odgrywa ważną rolę w zapewnianiu zrównoważonego rozwoju finansowego jednostek, rodzin, przedsiębiorstw i gospodarek narodowych. Poziom tych wskaźników ekonomicznych, takich jak zadłużenie, dyscyplina płatnicza, oszczędności i zarządzanie finansami, przekłada się na dobrobyt lub niewypłacalność i bankructwo i częściowo wynika z wiedzy finansowej. Im wyższy poziom wiedzy finansowej, zwłaszcza wśród młodych ludzi, tym korzystniejszy poziom wskaźników ekonomicznych, co przekłada się na gospodarkę i zrównoważony rozwój. W tym badaniu mamy na celu określenie poziomu wiedzy finansowej uczniów szkół średnich w Polsce i ustalenie czy wiedza finansowa zmienia się w zależności od płci. Najważniejszym elementem, który odróżnia nasze badanie od innych, jest to, że lub badanie zostało przeprowadzone na dużej próbie uczniów szkół średnich, o średniej wieku 15–16 lat (N=1932). Ponadto zbadano wpływ płci na wiedzę finansową we wczesnym wieku, porównując również szersze tematy do tak zwanych wąskich tematów. Wyniki badań wykazały dobry i częściowo bardzo dobry poziom wiedzy finansowej młodych ludzi w Polsce. 45,3% uzyskało wynik średni, a 43,8% wysoki w zakresie wiedzy finansowej. Wynik ten pokazuje, że młodzi ludzie potrafią być racjonalni w podejmowaniu decyzji finansowych. Jednak chociaż wiadomo, że płeć ma wpływ na zachowania finansowe i korzystanie z instrumentów finansowych, płeć nie ma żadnego wpływu na poziom wiedzy finansowej. Co więcej, stwierdzono, że poziom wiedzy finansowej mężczyzn jest wyższy niż kobiet.

[streszczenie oryginalne; tłumaczenie]

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Warszawski Instytut Bankowości
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.