artykuł
Eleonora Ratowska-Dziobiak
Finanse i Prawo Finansowe [Journal of Finance and Financial Law]
2021
otwarty (Open Access)
Ratowska-Dziobiak, E. (2021). Rola edukacji ekonomicznej w kształtowaniu stabilności systemu finansowego. Finanse i Prawo Finansowe [Journal of Finance and Financial Law], 3 (31), 119–132.
stabilność fiskalna, system finansowy, rynki finansowe, usługi finansowe
polski
Polska
Celem artykułu jest przedstawienie roli edukacji ekonomicznej wśród młodych ludzi. W przeprowadzonej analizie przyjęto następującą hipotezę badawczą: stabilność systemu finansowego jest zdeterminowana przez poziom edukacji ekonomicznej.
Zmierzając do jej weryfikacji, autorka podjęła próbę znalezienia odpowiedzi na następujące pytania badawcze: 1) jak skonstruowany jest system finansowy i od czego zależy jego stabilność? 2) jakie działania podejmuje się na rzecz budowania stabilnego systemu finansowego? 3) w jaki sposób edukacja ekonomiczna może wpływać na stabilność systemu finansowego? 4) które inicjatywy edukacyjne mogą przynieść pożądane efekty z punktu widzenia stabilności systemu finansowego?
W badaniu skorzystano ze studiów literatury, wyników diagnozy opracowanej przez NBP w 2014 oraz 2018 roku (dotyczącej stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce), rozmów z setką przedszkolaków, wywiadów ze stu dwudziestoma uczniami i dwudziestoma nauczycielami w wybranych placówkach edukacyjnych w Łodzi w latach 2016–2020 (w formie zogniskowanych wywiadów grupowych).
Przeprowadzone badania pozwoliły na pozytywną weryfikację przyjętej hipotezy oraz umożliwiły uzyskanie odpowiedzi na postawione pytania badawcze. Wyniki prowadzą do wniosku, że kształtowanie właściwych postaw i kompetencji poszczególnych uczestników rynku finansowego może zmniejszać zagrożenie wykluczeniem finansowym i zapobiegać brakowi zaangażowania w sprawy finansowe niektórych konsumentów.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów