Nazwa/tytuł

Podnoszenie kompetencji przedsiębiorczych przed wejściem na rynek pracy

Typ zasobu

artykuł

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Tomasz Kusio

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Rok wydania (publikacji)

2017

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Kusio, T. (2017). Podnoszenie kompetencji przedsiębiorczych przed wejściem na rynek pracy. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, (50), 403–412.

Słowa kluczowe

przedsiębiorczość; szkolnictwo wyższe; kompetencje; rynek pracy

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska, (świat)

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły wyższe
Streszczenie (opis) wyników badań

Aktualne trendy rozumienia roli uczelni wyższych w kreowaniu rzeczywistości gospodarczej, oprócz badań naukowych, odnoszą się do procesu kształcenia. Coraz dynamiczniej ewoluujący i zmieniający się rynek pracy sprawia, że przyszli pracownicy potrzebują wcześniejszego przygotowania do tego procesu i zrozumienia jego dynamiki. Coraz ważniejsza staje się zatem obserwacja otoczenia i dostosowanie procesu edukacyjnego do realiów rynku pracy. Jednak oprócz nadążania oferty edukacyjnej za potrzebami stale zmieniających się wymagań rynku pracy, ważny staje się inny rodzaj dopasowania edukacyjnego. Skuteczniejszym rozwiązaniem jest wyposażenie samych studentów w umiejętności samoorganizacji i samodzielności w zdobywaniu wykształcenia, co pozwala im na dostosowanie się do aktualnych potrzeb rynku pracy. Aby wyposażyć studenta w tego typu umiejętności, potrzebna jest zmiana podejścia do roli uczelni i zwrócenie większej uwagi na zajęcia kształcące kompetencje przedsiębiorcze. Tego typu zajęcia obejmują gry symulacyjne, analizę studiów przypadku i zajęcia zorientowane na projekt. Są to formy zajęć sprzyjające kształceniu postaw przedsiębiorczych, angażujące studentów w realizację działań. W efekcie absolwenci łatwiej dostosowują się do potrzeb zmieniających się wymagań rynku pracy, kształcąc i doskonaląc umiejętności poprzez samodzielne podejmowanie szkoleń lub dodatkowe kształcenie. Oprócz samodzielności w dostosowywaniu się do wymagań otoczenia i dostosowywania swoich kompetencji do potrzeb firm, osoby takie są również w stanie samodzielnie wykorzystywać nabyte umiejętności i wiedzę, prowadząc działalność gospodarczą na własny rachunek. Samozatrudnienie jest również obecnie powiązane z zatrudnieniem, co jest niejako formą zobowiązania wobec osób pracujących, które posiadają już pewien poziom przedsiębiorczości, o czym świadczy właśnie decyzja o samozatrudnieniu.

[streszczenie oryginalne]

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.