artykuł
Tomasz Kusio
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
2017
otwarty (Open Access)
Kusio, T. (2017). Podnoszenie kompetencji przedsiębiorczych przed wejściem na rynek pracy. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, (50), 403–412.
przedsiębiorczość; szkolnictwo wyższe; kompetencje; rynek pracy
polski
Polska, (świat)
Aktualne trendy rozumienia roli uczelni wyższych w kreowaniu rzeczywistości gospodarczej, oprócz badań naukowych, odnoszą się do procesu kształcenia. Coraz dynamiczniej ewoluujący i zmieniający się rynek pracy sprawia, że przyszli pracownicy potrzebują wcześniejszego przygotowania do tego procesu i zrozumienia jego dynamiki. Coraz ważniejsza staje się zatem obserwacja otoczenia i dostosowanie procesu edukacyjnego do realiów rynku pracy. Jednak oprócz nadążania oferty edukacyjnej za potrzebami stale zmieniających się wymagań rynku pracy, ważny staje się inny rodzaj dopasowania edukacyjnego. Skuteczniejszym rozwiązaniem jest wyposażenie samych studentów w umiejętności samoorganizacji i samodzielności w zdobywaniu wykształcenia, co pozwala im na dostosowanie się do aktualnych potrzeb rynku pracy. Aby wyposażyć studenta w tego typu umiejętności, potrzebna jest zmiana podejścia do roli uczelni i zwrócenie większej uwagi na zajęcia kształcące kompetencje przedsiębiorcze. Tego typu zajęcia obejmują gry symulacyjne, analizę studiów przypadku i zajęcia zorientowane na projekt. Są to formy zajęć sprzyjające kształceniu postaw przedsiębiorczych, angażujące studentów w realizację działań. W efekcie absolwenci łatwiej dostosowują się do potrzeb zmieniających się wymagań rynku pracy, kształcąc i doskonaląc umiejętności poprzez samodzielne podejmowanie szkoleń lub dodatkowe kształcenie. Oprócz samodzielności w dostosowywaniu się do wymagań otoczenia i dostosowywania swoich kompetencji do potrzeb firm, osoby takie są również w stanie samodzielnie wykorzystywać nabyte umiejętności i wiedzę, prowadząc działalność gospodarczą na własny rachunek. Samozatrudnienie jest również obecnie powiązane z zatrudnieniem, co jest niejako formą zobowiązania wobec osób pracujących, które posiadają już pewien poziom przedsiębiorczości, o czym świadczy właśnie decyzja o samozatrudnieniu.
[streszczenie oryginalne]
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów