artykuł
Monika Borowiec
Tomasz Rachwał
Przedsiębiorczość – Edukacja
2011
otwarty (Open Access)
Borowiec, M., Rachwał, T. (2011). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na lekcjach geografii wyzwaniem edukacyjnym w procesach globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 321–332.
postawy przedsiębiorcze, kształcenie, geografia, procesy globalizacyjne, gospodarka oparta na wiedzy
polski
Polska
W artykule przedstawiono przegląd dotychczasowych programów i strategii nauczania, a także literatury przedmiotu w zakresie kształtowania postaw przedsiębiorczych ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej z geografii.
Celem artykułu jest podkreślenie roli postaw przedsiębiorczych w edukacji szkolnej, ze szczególnym naciskiem na lekcje geografii.
W badaniu skorzystano ze studiów literatury oraz analizy krytycznej. Okres analizy obejmuje XXI wiek do roku 2010.
Z przeprowadzonej analizy wynika, iż przedsiębiorczość oraz postawy przedsiębiorcze odrywają dużą rolę w rozwoju społeczno-gospodarczym różnych systemów przestrzennych (lokalnych, regionalnych, krajowych) w zglobalizowanej gospodarce światowej. Rozwijanie postaw przedsiębiorczych powinno według rekomendacji autorów odbywać się nie tylko podczas lekcji przedsiębiorczości, ale przez cały okres edukacji szkolnej i na innych przedmiotach. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywają zdaniem autorów nauczyciele geografii, co jest konsekwencją dużej zbieżności celów i treści nauczania edukacji geograficznej z celami edukacji w zakresie przedsiębiorczości.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów