artykuł
Beata Świecka
Przedsiębiorczość i Zarządzanie
2016
otwarty (Open Access)
Świecka, B. (2016). Generacja Y w świecie finansów–financial literacy i edukacja finansowa młodego pokolenia. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17 (8.3), 219–232.
świadomość finansowa; kompetencje finansowe; pokolenie Y; wiedza finansowa; strategie edukacji ekonomicznej
polski
Polska, (świat)
Artykuł bada znaczenie edukacji finansowej dla pokolenia Y, opierając się na hipotezie, że poziom wiedzy finansowej tej grupy jest niski i wymaga poprawy. Hipoteza została zweryfikowana na podstawie analiz przeprowadzonych w Polsce i na świecie. Wybór pokolenia Y jako grupy badawczej wynika z faktu, że osoby te rzadziej korzystają z usług bankowych, co wskazuje na niedostateczną znajomość zagadnień finansowych. Skupiono się na młodych osobach w wieku 15 lat, które kończą obowiązkową edukację i wchodzą na rynek pracy, analizując sytuację w Polsce na tle międzynarodowym, m.in. w oparciu o wyniki badań PISA.
Artykuł podkreśla, że edukacja finansowa jest kluczowym narzędziem do zwiększania wiedzy i świadomości finansowej młodego pokolenia. W pierwszej części przedstawiono poziom wiedzy finansowej pokolenia Y oraz jego charakterystykę, zaś w dalszej analizie uwzględniono strategie edukacji finansowej stosowane na świecie, ukazując ich znaczenie dla poprawy kompetencji finansowych.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów