artykuł
Krzysztof Wach
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Horyzonty Wychowania
2016
otwarty (Open Access)
Wach, K. (2016). Edukacja przedsiębiorcza: analiza bibliometryczna polskiego piśmiennictwa. Horyzonty Wychowania, 15 (34), 11–26.
przedsiębiorczość
polski
Polska
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników przeprowadzonej analizy bibliometrycznej polskiego piśmiennictwa ekonomicznego w zakresie dorobku poświęconego przedsiębiorczej edukacji.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podstawowym problemem publikacji jest ilościowa i jakościowa analiza publikacji polskich na temat edukacji przedsiębiorczej. Artykuł wykorzystuje trzy główne narzędzia badawcze, jakimi są tradycyjne studia literaturowe, deskryptywna analiza bibliometryczna (analiza jakościowa) oraz socjologiczna analiza treści (analiza jakościowa).
PROCES WYWODU: Wywód składa się z trzech zasadniczych elementów. Pierwsze wnioski płyną z analizy literatury przedmiotu w zakresie stosowanej terminologii. Główna część empiryczna artykułu bazuje na ilościowej analizie bibliometrycznej, którą uzupełniono jakościową analizą bibliometryczną. Jako bazy referencyjnej dla ekonomicznej literatury przedmiotu użyto BazEkon.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W polskiej literaturze przedmiotu brak jest powszechnie uznanej jednolitej terminologii stosowanej zarówno przez badaczy-autorów, jak i przez bazy bibliograficzne, stąd analiza jest utrudniona. Polski dorobek pod względem ilościowym jest relatywnie mniejszy, choć podejmuje w zasadzie te same tematy co literatura światowa. Dwa obecnie wiodące czasopisma w Polsce z tej tematyki to „Przedsiębiorczość – Edukacja” oraz „Horyzonty Wychowania”.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Należy promować wśród społeczności akademickiej stosowanie jednolitej terminologii, a także używanie odpowiednich słów kluczowych, które po pewnym czasie pozwolą na pogłębioną analizę bibliometryczną edukacji przedsiębiorczej w polskim piśmiennictwie naukowym.
[streszczenie oryginalne]
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów