artykuł
Bożena Frączek
Krystyna Mitręga-Niestrój
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska
2014
otwarty (Open Access)
Fraczek, B., & Mitrega-Niestrój, K. (2014). Edukacja finansowa wobec rozwoju rynku alternatywnych usług finansowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H Oeconomia, 48, 100–7.
alternatywne usługi finansowe, alfabetyzacja finansowa, wiedza finansowa, kompetencje finansowe, finanse osobiste
polski
Polska, Inne kraje
Ciągłe i dynamiczne zmiany w funkcjonowaniu współczesnego systemu finansowego sprawiają, że rośnie znaczenie edukacji finansowej, zwłaszcza w kontekście alternatywnych usług finansowych. Pomimo licznych prób ich zdefiniowania w literaturze światowej, rynek ten charakteryzuje się dużą różnorodnością dostawców oraz odmiennymi warunkami rozwoju w różnych krajach. Choć alternatywne usługi finansowe oferują liczne korzyści, mogą także wiązać się z istotnymi zagrożeniami, zwłaszcza dla konsumentów korzystających z nieuregulowanych rozwiązań. W tym kontekście edukacja finansowa odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu świadomości uczestników rynku.
Celem artykułu jest analiza istoty alternatywnych usług finansowych oraz ryzyk związanych z ich rozwojem. Ponadto przeprowadzono badanie mające na celu zweryfikowanie zależności między poziomem alfabetyzacji finansowej społeczeństw wybranych krajów a stopniem uczestnictwa w regulowanym i nieregulowanym rynku finansowym.
W analizie zastosowano wskaźnik korelacji rang Spearmana, wykorzystując dane OECD dotyczące poziomu alfabetyzacji finansowej oraz dane Banku Światowego odnoszące się do korzystania z podstawowych instrumentów finansowych. Badanie objęło 12 krajów.
Uzyskane wyniki dostarczają istotnych informacji na temat wpływu edukacji finansowej na decyzje uczestników rynku i podkreślają potrzebę jej dalszego rozwoju.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów