Nazwa/tytuł

Edukacja ekonomiczna społeczeństwa a edukacja przedsiębiorczości

Typ zasobu

artykuł

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Beniamin Noga
Marian Noga
Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Studia i Prace WNEiZ US

Rok wydania (publikacji)

2016

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Link do zasobu w wersji elektronicznej
Notka bibliograficzna do cytowania

Noga, B., & Noga, M. (2016). Edukacja ekonomiczna społeczeństwa a edukacja przedsiębiorczości. Studia i Prace WNEiZ US, 44, 255–266.

Słowa kluczowe

edukacja przedsiębiorczości, klasa średnia, przedsięwzięcia przedsiębiorcze, postawy przedsiębiorcze, orientacja na przedsiębiorczość

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoła podstawowa
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
  • edukacja formalna – szkoły wyższe
Streszczenie (opis) wyników badań

Przedmiot badań: Przedmiotem badań jest edukacja przedsiębiorczości jako integralny element edukacji ekonomicznej. Artykuł bada znaczenie edukacji przedsiębiorczości w kształtowaniu nowoczesnej gospodarki oraz budowaniu silnej klasy średniej w Polsce, co jest kluczowe dla wzrostu gospodarczego i zwiększenia dochodów na mieszkańca.

Cele, pytania i hipotezy: Celem artykułu jest ukazanie edukacji przedsiębiorczości jako kategorii naukowej oraz podkreślenie jej roli w rozwoju gospodarczym. Autorzy stawiają pytania o skuteczność istniejących programów edukacyjnych w zakresie przedsiębiorczości oraz hipotezę, że bez silnej edukacji przedsiębiorczej Polska nie osiągnie stabilnego wzrostu gospodarczego i wysokiego poziomu dochodów.

Zakres przestrzenny i czasowy: Badanie koncentruje się na Polsce.

Grupa badawcza/Źródła: Opracowania Narodowego Banku Polskiego, raport UNESCO, oraz literatura przedmiotu dotycząca edukacji ekonomicznej i przedsiębiorczości. Autorzy czerpią również z teorii międzynarodowych badaczy, takich jak S. Hoti, J. Delors, I. Jamieson, oraz z wytycznych Komisji Europejskiej i Brytyjskiej Agencji Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym (QAA).

Metody badawcze: Analiza opiera się na przeglądzie literatury i istniejących strategii edukacyjnych, koncentrując się na porównawczych badaniach koncepcji edukacji przedsiębiorczości. Zastosowano również analizę wskaźników gospodarczych i społecznych związanych z edukacją przedsiębiorczą.

Wyniki i rekomendacje: Autorzy konkludują, że edukacja przedsiębiorcza jest kluczowa dla budowy silnej klasy średniej i rozwoju gospodarczego Polski. Rekomendują intensyfikację programów edukacji przedsiębiorczej na każdym poziomie edukacyjnym, od przedszkoli po uczelnie wyższe, oraz integrację nauki praktycznych umiejętności z realiami gospodarki rynkowej. W szczególności zaleca się tworzenie akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, rozwój edukacji praktycznej oraz dostosowanie programów do kształtowania postaw przedsiębiorczych, które obejmują innowacyjność, wytrwałość, i podejmowanie ryzyka.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.