Nazwa/tytuł

Edukacja ekonomiczna jako nowa jakość wychowania – spostrzeżenia, opinie, sugestie

Typ zasobu

artykuł (rozdział w monografii)

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Joanna Krzyżak
Akademia Ekonomiczna w Krakowie

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych

Rok wydania (publikacji)

2007

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Krzyżak, J. (2007). Edukacja ekonomiczna jako nowa jakość wychowania–spostrzeżenia, opinie, sugestie. W: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.). Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 162–167.

Słowa kluczowe

postawy przedsiębiorcze, metody dydaktyczne, samodzielność uczniów, efektywność kształcenia, kompetencje praktyczne, zagadnienia wychowawcze, styl nauczania

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
Streszczenie (opis) wyników badań

Przedmiotem badań była efektywność metod dydaktycznych i form organizacyjnych stosowanych na lekcjach podstaw przedsiębiorczości w polskich szkołach ponadgimnazjalnych, a także ich wpływ na rozwój aktywności i samodzielności uczniów w procesie kształcenia. Celem było zweryfikowanie hipotezy, czy polska szkoła sprzyja rozwojowi przedsiębiorczych postaw u uczniów oraz w jakim stopniu dydaktyka w tym zakresie wpływa na ich gotowość do samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych.

Zakres przestrzenny badań obejmował krakowskie szkoły ponadgimnazjalne – Liceum Ogólnokształcące oraz Zespół Szkół Ekonomicznych, a czasowo dotyczył roku szkolnego 2006/2007. Grupę badawczą stanowiło 183 uczniów klas II i III, spośród których 136 było kobietami, a 47 mężczyznami.

Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego przy użyciu techniki ankiety, która składała się z sześciu pytań półotwartych oraz metryczki. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące metod nauczania, które ich zdaniem najlepiej wspierają proces uczenia się, najczęściej stosowanych środków dydaktycznych oraz preferowanego stylu kierowania nauką.

Wyniki badań pokazały, że uczniowie najbardziej korzystają z lekcji, na których nauczyciel przekazuje gotowe informacje, jednakże doceniają także zajęcia rozwijające umiejętności praktyczne oraz umożliwiające pracę w grupie. Niezbyt popularne okazały się natomiast metody wymagające samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Badani uczniowie preferują styl nauczania zachęcający do samodzielności przy jednoczesnym wsparciu nauczyciela.

Rekomendacje wynikające z badań sugerują, że polska szkoła powinna bardziej angażować uczniów w aktywne, praktyczne formy nauczania oraz kształtować kompetencje psychologiczne i interdyscyplinarne, co jest szczególnie istotne w edukacji ekonomicznej.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

Praca stanowi część materiałów z ogólnopolskiej konferencji Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna pod redakcją Piotra Wachowiaka, Marcina Dąbrowskiego i Bartosza Majewskiego.

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Warszawski Instytut Bankowości
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.