artykuł (rozdział w monografii)
Joanna Krzyżak
Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych
2007
otwarty (Open Access)
Krzyżak, J. (2007). Edukacja ekonomiczna jako nowa jakość wychowania–spostrzeżenia, opinie, sugestie. W: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.). Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 162–167.
postawy przedsiębiorcze, metody dydaktyczne, samodzielność uczniów, efektywność kształcenia, kompetencje praktyczne, zagadnienia wychowawcze, styl nauczania
polski
Polska
Przedmiotem badań była efektywność metod dydaktycznych i form organizacyjnych stosowanych na lekcjach podstaw przedsiębiorczości w polskich szkołach ponadgimnazjalnych, a także ich wpływ na rozwój aktywności i samodzielności uczniów w procesie kształcenia. Celem było zweryfikowanie hipotezy, czy polska szkoła sprzyja rozwojowi przedsiębiorczych postaw u uczniów oraz w jakim stopniu dydaktyka w tym zakresie wpływa na ich gotowość do samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych.
Zakres przestrzenny badań obejmował krakowskie szkoły ponadgimnazjalne – Liceum Ogólnokształcące oraz Zespół Szkół Ekonomicznych, a czasowo dotyczył roku szkolnego 2006/2007. Grupę badawczą stanowiło 183 uczniów klas II i III, spośród których 136 było kobietami, a 47 mężczyznami.
Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego przy użyciu techniki ankiety, która składała się z sześciu pytań półotwartych oraz metryczki. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące metod nauczania, które ich zdaniem najlepiej wspierają proces uczenia się, najczęściej stosowanych środków dydaktycznych oraz preferowanego stylu kierowania nauką.
Wyniki badań pokazały, że uczniowie najbardziej korzystają z lekcji, na których nauczyciel przekazuje gotowe informacje, jednakże doceniają także zajęcia rozwijające umiejętności praktyczne oraz umożliwiające pracę w grupie. Niezbyt popularne okazały się natomiast metody wymagające samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Badani uczniowie preferują styl nauczania zachęcający do samodzielności przy jednoczesnym wsparciu nauczyciela.
Rekomendacje wynikające z badań sugerują, że polska szkoła powinna bardziej angażować uczniów w aktywne, praktyczne formy nauczania oraz kształtować kompetencje psychologiczne i interdyscyplinarne, co jest szczególnie istotne w edukacji ekonomicznej.
Praca stanowi część materiałów z ogólnopolskiej konferencji Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna pod redakcją Piotra Wachowiaka, Marcina Dąbrowskiego i Bartosza Majewskiego.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów