Nazwa/tytuł

Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży w Polsce

Typ zasobu

artykuł

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Sabina Kołodziej
Akademia Leona Koźmińskiego

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Studia Ekonomiczne (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)

Rok wydania (publikacji)

2014

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Kołodziej, S. (2014). Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży w Polsce. Studia Ekonomiczne, 167, 87–105.

Słowa kluczowe

dzieci, młodzież, socjalizacja ekonomiczna, inicjatywy edukacyjne, dojrzałość ekonomiczna

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoła podstawowa
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
Streszczenie (opis) wyników badań

Przedmiot badań: Badanie koncentruje się na edukacji ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem ich poziomu wiedzy ekonomicznej oraz inicjatyw wspierających tę edukację.

Cele, pytania i hipotezy: Celem artykułu jest analiza poziomu wiedzy ekonomicznej dzieci i młodzieży oraz ocena skuteczności edukacyjnych inicjatyw. Główne pytania badawcze dotyczą: 1) poziomu znajomości podstawowych pojęć ekonomicznych przez dzieci i młodzież, 2) różnic w wiedzy ekonomicznej w zależności od wieku, 3) wpływu inicjatyw edukacyjnych na tę wiedzę. Hipotezą jest, że poziom wiedzy ekonomicznej jest niewystarczający, mimo istnienia przedmiotów ekonomicznych w szkołach.

Zakres przestrzenny i czasowy: Badanie koncentruje się na Polsce, wykorzystując dane pochodzące głównie z okresu około roku 2014, przy jednoczesnym uwzględnieniu wcześniejszych badań, które dostarczają kontekstu historycznego.

Grupa badawcza/źródła: Badaniem objęto grupy uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. W pierwszym teście uczestniczyło 50 uczniów, zaś kolejne badania przeprowadzono na 360 uczniach programów edukacyjnych.

Metody badawcze: Zastosowano kwestionariusze testowe zawierające pytania jednokrotnego wyboru oraz test dojrzałości ekonomicznej obejmujący ocenę wiedzy własnej, deklaracje posiadanej wiedzy, i definiowanie terminów ekonomicznych.

Wyniki i rekomendacje: Wyniki wykazały niską znajomość pojęć ekonomicznych, szczególnie z zakresu makroekonomii. Znajomość terminów była fragmentaryczna, a w wielu przypadkach mylona lub oparta na stereotypach. Autorzy wskazują na konieczność zwiększenia dostępności i skuteczności edukacji ekonomicznej, sugerując rozwój programów edukacyjnych oraz inicjatyw skierowanych do młodzieży.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.