raport
Fundacja Stocznia
Fundacja Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy “Think”!
2021
otwarty (Open Access)
Fundacja Stocznia (2021). Młodzi a przedsiębiorczość. Możliwości, wyzwania, bariery (COVID), oczekiwania i potrzeby młodych – raport z badania. Pobrane z: https://www.citibank.pl/poland/kronenberg/polish/files/mlodzi-a-przedsiebiorczosc.pdf
przedsiębiorczość, pandemia, kompetencje przedsiębiorcze, zakładanie firmy
polski
Polska
Przedmiotem badań było postrzeganie przedsiębiorczości wśród ludzi młodych między 18. a 30. rokiem życia, uwzględniając wpływ m.in. pandemii COVID-19. Celem badania było zrozumienie postrzegania przedsiębiorczości przez młodych Polaków.
Postawione pytania badawcze brzmiały: 1) Jak młodzi ludzie rozumieją pojęcie przedsiębiorczości?; 2) Jak młodzi ludzie postrzegają/oceniają przedsiębiorczość?; 3) Jakie umiejętności, kompetencje, cechy, zasoby są potrzebne, aby być przedsiębiorczym?; 4) Od czego według młodych zależy posiadanie tych cech, umiejętności, kompetencji?; 5) Czy pandemia wpłynęła na myślenie młodych o przedsiębiorczości?
Badania zostały przeprowadzone w Polsce w 2021 roku na grupie 413 osób. Dane jakościowe zostały zebrane podczas pięciu dwugodzinnych wywiadów grupowych (FGI) poprzez spotkania za pośrednictwem platformy ZOOM. Dane ilościowe zostały pozyskane za pomocą panelu internetowego metodą CAWI.
W wyniku badania sformułowano następujące wnioski: 1) Cechą charakterystyczną osoby przedsiębiorczej wg ludzi młodych jest pozyskiwanie wiedzy i nowych kompetencji dosłownie wszędzie, nie tylko w ramach edukacji; 2) Ważnymi wymiarami przedsiębiorczości wg ludzi młodych są ciągły samorozwój, dążenie do celu i dawanie upustu wrodzonej kreatywności; 3) Doświadczenie pandemii wyraźnie uświadamia młodym Polakom ryzyka związane z prowadzeniem własnej działalność. Część ludzi w pandemii dostrzegło jednak okazję
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów