Nazwa/tytuł

Znajomość zagadnień finansowych w Polsce. Znaczenie, dane i oferta edukacyjna

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

OECD

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

OECD

Rok wydania (publikacji)

2022

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

OECD (2022). Znajomość zagadnień finansowych w Polsce: Znaczenie, dane i oferta edukacyjna. Pobrane z: https://finanse.uokik.gov.pl/produkcja/wp-content/uploads/Znajomosc-zagadnien-finansowych-w-Polsce-znaczenie-dane-i-oferta-edukacyjna_Raport-2022.pdf

Słowa kluczowe

wiedza finansowa, kompetencje finansowe, oszczędzanie, inwestowanie, finanse osobiste, strategia edukacji finansowej

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
  • edukacja formalna – szkoły wyższe
  • edukacja pozaformalna – dorośli
  • edukacja nieformalna – dorośli
Streszczenie (opis) wyników badań

Raport analizuje stan wiedzy finansowej w Polsce, bazując na badaniach OECD i danych krajowych. Opisuje istniejące dysproporcje w kompetencjach finansowych różnych grup społecznych (ze względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania i wykształcenie) oraz potrzeby w zakresie edukacji finansowej.

Dokument szczegółowo omawia istniejące inicjatywy edukacyjne, ich skuteczność i metody ewaluacji, wskazując na potrzebę stworzenia Krajowej Strategii Edukacji Finansowej (KSEF) lepiej dopasowanej do potrzeb konsumentów.

Wnioski z raportu wskazują, że Polacy dobrze rozumieją podstawowe pojęcia finansowe, ale tylko 1/3 zna procent składany. Polacy skupiają się na krótkoterminowych celach, rzadko inwestując. Edukacja finansowa w szkołach przynosi dobre efekty, choć wymaga wsparcia grup o niskich dochodach, zadłużonych i niepewnej sytuacji zawodowej. Cyfryzacja finansów przyspieszyła, ale niesie nowe zagrożenia. Raport zaleca ewaluację projektów edukacyjnych i dalsze rozwijanie kompetencji finansowych jako klucz do poprawy dobrobytu.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.