raport
OECD
OECD
2022
otwarty (Open Access)
OECD (2022). Znajomość zagadnień finansowych w Polsce: Znaczenie, dane i oferta edukacyjna. Pobrane z: https://finanse.uokik.gov.pl/produkcja/wp-content/uploads/Znajomosc-zagadnien-finansowych-w-Polsce-znaczenie-dane-i-oferta-edukacyjna_Raport-2022.pdf
wiedza finansowa, kompetencje finansowe, oszczędzanie, inwestowanie, finanse osobiste, strategia edukacji finansowej
polski
Polska
Raport analizuje stan wiedzy finansowej w Polsce, bazując na badaniach OECD i danych krajowych. Opisuje istniejące dysproporcje w kompetencjach finansowych różnych grup społecznych (ze względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania i wykształcenie) oraz potrzeby w zakresie edukacji finansowej.
Dokument szczegółowo omawia istniejące inicjatywy edukacyjne, ich skuteczność i metody ewaluacji, wskazując na potrzebę stworzenia Krajowej Strategii Edukacji Finansowej (KSEF) lepiej dopasowanej do potrzeb konsumentów.
Wnioski z raportu wskazują, że Polacy dobrze rozumieją podstawowe pojęcia finansowe, ale tylko 1/3 zna procent składany. Polacy skupiają się na krótkoterminowych celach, rzadko inwestując. Edukacja finansowa w szkołach przynosi dobre efekty, choć wymaga wsparcia grup o niskich dochodach, zadłużonych i niepewnej sytuacji zawodowej. Cyfryzacja finansów przyspieszyła, ale niesie nowe zagrożenia. Raport zaleca ewaluację projektów edukacyjnych i dalsze rozwijanie kompetencji finansowych jako klucz do poprawy dobrobytu.
Link do anglojęzycznej wersji raportu: https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/financial-literacy-poland
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów