Nazwa/tytuł

Badanie świadomości i wiedzy ekonomicznej Polaków

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Narodowy Bank Polski

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Narodowy Bank Polski
IBC Group
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR

Rok wydania (publikacji)

2020

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Narodowy Bank Polski (2022). Badanie świadomości i wiedzy ekonomicznej Polaków. Warszawa: Departament Edukacji i Wydawnictw NBP. Pobrane z: https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/wiedza-ekonomiczna-polakow.pdf

Słowa kluczowe

wiedza ekonomiczna; świadomość ekonomiczna; umiejętności finansowe; finanse osobiste; oszczędzanie; inwestowanie

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
  • edukacja formalna – szkoły wyższe
  • edukacja pozaformalna – dorośli
  • edukacja nieformalna – dorośli
Streszczenie (opis) wyników badań

Celem projektu było zbadanie poziomu wiedzy ekonomicznej Polaków oraz identyfikacja obszarów wymagających edukacji. Badanie, przeprowadzone w 2020 roku przez konsorcjum IBC Group i INDICATOR na zlecenie Narodowego Banku Polskiego, objęło reprezentatywną próbę 2001 osób w wieku 15+. Wyniki wskazują, że choć samoocena wiedzy Polaków wzrosła w porównaniu z 2015 r., nadal jest dość niska – tylko 8% ocenia ją jako dużą. Obiektywne testy pokazały, że 45% ma wiedzę wysoką, lecz bardzo wysoki poziom osiąga jedynie 7%.

Poziom wiedzy zależy m.in. od wykształcenia, wieku, aktywności zawodowej, doświadczeń edukacyjnych oraz korzystania z nowych technologii. Wyższe wyniki uzyskują osoby lepiej wykształcone, aktywne zawodowo, rozmawiające o ekonomii w dzieciństwie i korzystające z mediów oraz Internetu. Widoczne są różnice między samooceną a faktyczną wiedzą, co może wynikać z postrzegania ekonomii jako trudnej i nieciekawej. Polacy chętniej zgłębiają tematy bliskie codziennemu życiu niż zagadnienia makroekonomiczne. Instytucje, takie jak NBP, powinny wspierać edukację ekonomiczną, ukazując jej praktyczne zastosowania.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.