raport
Narodowy Bank Polski
Narodowy Bank Polski
IBC Group
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR
2020
otwarty (Open Access)
Narodowy Bank Polski (2022). Badanie świadomości i wiedzy ekonomicznej Polaków. Warszawa: Departament Edukacji i Wydawnictw NBP. Pobrane z: https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/wiedza-ekonomiczna-polakow.pdf
wiedza ekonomiczna; świadomość ekonomiczna; umiejętności finansowe; finanse osobiste; oszczędzanie; inwestowanie
polski
Polska
Celem projektu było zbadanie poziomu wiedzy ekonomicznej Polaków oraz identyfikacja obszarów wymagających edukacji. Badanie, przeprowadzone w 2020 roku przez konsorcjum IBC Group i INDICATOR na zlecenie Narodowego Banku Polskiego, objęło reprezentatywną próbę 2001 osób w wieku 15+. Wyniki wskazują, że choć samoocena wiedzy Polaków wzrosła w porównaniu z 2015 r., nadal jest dość niska – tylko 8% ocenia ją jako dużą. Obiektywne testy pokazały, że 45% ma wiedzę wysoką, lecz bardzo wysoki poziom osiąga jedynie 7%.
Poziom wiedzy zależy m.in. od wykształcenia, wieku, aktywności zawodowej, doświadczeń edukacyjnych oraz korzystania z nowych technologii. Wyższe wyniki uzyskują osoby lepiej wykształcone, aktywne zawodowo, rozmawiające o ekonomii w dzieciństwie i korzystające z mediów oraz Internetu. Widoczne są różnice między samooceną a faktyczną wiedzą, co może wynikać z postrzegania ekonomii jako trudnej i nieciekawej. Polacy chętniej zgłębiają tematy bliskie codziennemu życiu niż zagadnienia makroekonomiczne. Instytucje, takie jak NBP, powinny wspierać edukację ekonomiczną, ukazując jej praktyczne zastosowania.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów