artykuł
Magdalena Suska
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów
2023
otwarty (Open Access)
Suska, M. (2023). Edukacja finansowa w Polsce na tle rozwiązań europejskich. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, (192), 47–66.
kompetencje finansowe, wiedza finansowa, krajowe strategie edukacji finansowej, państwa UE, włączenie finansowe
polski
Polska; inne kraje
Celem opracowania jest przedstawienie poziomu edukacji finansowej, kompetencji finansowych i włączenia finansowego w Polsce na tle wybranych krajów europejskich.
Badanie uzupełnia analiza oferty dydaktycznej w zakresie edukacji finansowej na polskich uczelniach wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (SGH). Wiedza i umiejętności finansowe Polaków są stosunkowo niskie w porównaniu z innymi państwami Unii Europejskiej (UE). Można zauważyć, że polskie społeczeństwo nie jest odpowiednio przygotowane do tego, by podejmować optymalne decyzje w zakresie finansów i gospodarowania, a coraz bardziej wyrafinowana oferta, która stanowi strategiczną odpowiedź na rosnącą konkurencję na rynkach finansowych, przytłacza konsumentów różnorodnością produktów i usług. Ponadto wysoki poziom kompetencji finansowych pozwala osiągać korzyści w wymiarze nie tylko jednostkowym, lecz także społecznym i ogólnogospodarczym. W niniejszym opracowaniu zastosowano metodę analizy porównawczej oraz analizę opisową i statystyczną.
[streszczenie oryginalne]
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów