strategia
OECD
OECD
2018
otwarty (Open Access)
OECD (2018), Education Policy in Japan: Building Bridges towards 2030, Reviews of National Policies for Education, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/9789264302402-en
strategia edukacji ekonomicznej
angielski
Japonia
Raport dotyczy japońskiego systemu edukacji, który osiąga wysokie wyniki w międzynarodowych badaniach, takich jak PISA i badania umiejętności dorosłych, przy jednoczesnym zachowaniu równości szans.
Celem badań było wskazanie mocnych stron tego systemu oraz identyfikacja wyzwań związanych z globalizacją, zmianami społecznymi, ekonomicznymi i postępującą technologią, które wymagają nabywania nowych umiejętności
Autorzy raportu wskazują, że holistyczny model edukacji oparty na wysokich kwalifikacjach nauczycieli oraz ścisłej współpracy z lokalnymi społecznościami i rodzicami przyczynia się do osiągania znakomitych wyników niezależnie od statusu społeczno-ekonomicznego uczniów. Ponadto podkreśla się, że japoński system edukacji osiąga sukces dzięki priorytetowemu traktowaniu edukacji i stałemu wdrażaniu innowacji, jednak dalsze utrzymanie wysokiego poziomu wymaga m.in. modernizacji programu nauczania, doskonalenia kompetencji nauczycieli oraz wzmacniania współpracy ze społecznościami lokalnymi.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów