Nazwa/tytuł

Nauczanie przedsiębiorczości w polskich szkołach średnich – koncepcja, realizacja, rekomendacje

Typ zasobu

artykuł

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Izabela Bień

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Studia BAS

Rok wydania (publikacji)

2022

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Bień, I. (2022). Nauczanie przedsiębiorczości w polskich szkołach średnich – koncepcja, realizacja, rekomendacje. Studia BAS, 2 (70), 147–163.

Słowa kluczowe

postawy przedsiębiorcze, podejście do edukacji, kompetencje kluczowe, podstawa programowa, projekty edukacyjne

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
Streszczenie (opis) wyników badań

W artykule przedstawiono założenia nauczania przedsiębiorczości jako kompetencji kluczowej w polskich szkołach ponadpodstawowych.

Celem artykułu jest weryfikacja dotychczasowego programu nauczania przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” w polskich szkołach ponadpodstawowych pod kątem praktyczności realizowanych treści oraz wskazanie rekomendacji zmian.

Autorka odnosi się do całego okresu występowania przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” w podstawie programowej, analizując wyniki badań dotyczących wiedzy i kompetencji z zakresu przedsiębiorczości wśród polskich uczniów, a także badań dotyczących ewaluacji lekcji z tego przedmiotu prowadzonych w szkołach.

W artykule skorzystano ze studiów literatury, wyników rankingu PISA z 2018 roku, badania GEM z lat 2021–2022, wyników raportu NBP z 2018 roku dotyczącego stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce oraz metody sondażu diagnostycznego (grupę badawczą stanowiło trzystu dwudziestu sześciu uczniów szkół ponadpodstawowych).

Przeprowadzona analiza pozwoliła na sformułowanie rekomendacji dotyczących proponowanego kształtu nowej podstawy programowej dla przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości”, wśród których wymieniono: wprowadzenie nowego przedmiotu „Biznes i Zarządzanie”, potrzebę zwiększania nacisku na praktyczny wymiar realizowanych treści, lepsze dostosowanie metod nauczania do odbiorców, podniesienie kompetencji nauczycieli, nawiązanie i rozwój współpracy pomiędzy różnymi instytucjami i sektorami celem stworzenia platform współpracy na rzecz rozwoju kompetencji przedsiębiorczych w społeczeństwie.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.