artykuł
Izabela Bień
Studia BAS
2022
otwarty (Open Access)
Bień, I. (2022). Nauczanie przedsiębiorczości w polskich szkołach średnich – koncepcja, realizacja, rekomendacje. Studia BAS, 2 (70), 147–163.
postawy przedsiębiorcze, podejście do edukacji, kompetencje kluczowe, podstawa programowa, projekty edukacyjne
polski
Polska
W artykule przedstawiono założenia nauczania przedsiębiorczości jako kompetencji kluczowej w polskich szkołach ponadpodstawowych.
Celem artykułu jest weryfikacja dotychczasowego programu nauczania przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” w polskich szkołach ponadpodstawowych pod kątem praktyczności realizowanych treści oraz wskazanie rekomendacji zmian.
Autorka odnosi się do całego okresu występowania przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” w podstawie programowej, analizując wyniki badań dotyczących wiedzy i kompetencji z zakresu przedsiębiorczości wśród polskich uczniów, a także badań dotyczących ewaluacji lekcji z tego przedmiotu prowadzonych w szkołach.
W artykule skorzystano ze studiów literatury, wyników rankingu PISA z 2018 roku, badania GEM z lat 2021–2022, wyników raportu NBP z 2018 roku dotyczącego stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce oraz metody sondażu diagnostycznego (grupę badawczą stanowiło trzystu dwudziestu sześciu uczniów szkół ponadpodstawowych).
Przeprowadzona analiza pozwoliła na sformułowanie rekomendacji dotyczących proponowanego kształtu nowej podstawy programowej dla przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości”, wśród których wymieniono: wprowadzenie nowego przedmiotu „Biznes i Zarządzanie”, potrzebę zwiększania nacisku na praktyczny wymiar realizowanych treści, lepsze dostosowanie metod nauczania do odbiorców, podniesienie kompetencji nauczycieli, nawiązanie i rozwój współpracy pomiędzy różnymi instytucjami i sektorami celem stworzenia platform współpracy na rzecz rozwoju kompetencji przedsiębiorczych w społeczeństwie.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów