artykuł
Beniamin Noga
Marian Noga
Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Studia i Prace WNEiZ US
2016
otwarty (Open Access)
Noga, B., & Noga, M. (2016). Edukacja ekonomiczna społeczeństwa a edukacja przedsiębiorczości. Studia i Prace WNEiZ US, 44, 255–266.
edukacja przedsiębiorczości, klasa średnia, przedsięwzięcia przedsiębiorcze, postawy przedsiębiorcze, orientacja na przedsiębiorczość
polski
Polska
Przedmiot badań: Przedmiotem badań jest edukacja przedsiębiorczości jako integralny element edukacji ekonomicznej. Artykuł bada znaczenie edukacji przedsiębiorczości w kształtowaniu nowoczesnej gospodarki oraz budowaniu silnej klasy średniej w Polsce, co jest kluczowe dla wzrostu gospodarczego i zwiększenia dochodów na mieszkańca.
Cele, pytania i hipotezy: Celem artykułu jest ukazanie edukacji przedsiębiorczości jako kategorii naukowej oraz podkreślenie jej roli w rozwoju gospodarczym. Autorzy stawiają pytania o skuteczność istniejących programów edukacyjnych w zakresie przedsiębiorczości oraz hipotezę, że bez silnej edukacji przedsiębiorczej Polska nie osiągnie stabilnego wzrostu gospodarczego i wysokiego poziomu dochodów.
Zakres przestrzenny i czasowy: Badanie koncentruje się na Polsce.
Grupa badawcza/Źródła: Opracowania Narodowego Banku Polskiego, raport UNESCO, oraz literatura przedmiotu dotycząca edukacji ekonomicznej i przedsiębiorczości. Autorzy czerpią również z teorii międzynarodowych badaczy, takich jak S. Hoti, J. Delors, I. Jamieson, oraz z wytycznych Komisji Europejskiej i Brytyjskiej Agencji Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym (QAA).
Metody badawcze: Analiza opiera się na przeglądzie literatury i istniejących strategii edukacyjnych, koncentrując się na porównawczych badaniach koncepcji edukacji przedsiębiorczości. Zastosowano również analizę wskaźników gospodarczych i społecznych związanych z edukacją przedsiębiorczą.
Wyniki i rekomendacje: Autorzy konkludują, że edukacja przedsiębiorcza jest kluczowa dla budowy silnej klasy średniej i rozwoju gospodarczego Polski. Rekomendują intensyfikację programów edukacji przedsiębiorczej na każdym poziomie edukacyjnym, od przedszkoli po uczelnie wyższe, oraz integrację nauki praktycznych umiejętności z realiami gospodarki rynkowej. W szczególności zaleca się tworzenie akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, rozwój edukacji praktycznej oraz dostosowanie programów do kształtowania postaw przedsiębiorczych, które obejmują innowacyjność, wytrwałość, i podejmowanie ryzyka.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów