artykuł
Sabina Kołodziej
Akademia Leona Koźmińskiego
Studia Ekonomiczne (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
2014
otwarty (Open Access)
Kołodziej, S. (2014). Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży w Polsce. Studia Ekonomiczne, 167, 87–105.
dzieci, młodzież, socjalizacja ekonomiczna, inicjatywy edukacyjne, dojrzałość ekonomiczna
polski
Polska
Przedmiot badań: Badanie koncentruje się na edukacji ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem ich poziomu wiedzy ekonomicznej oraz inicjatyw wspierających tę edukację.
Cele, pytania i hipotezy: Celem artykułu jest analiza poziomu wiedzy ekonomicznej dzieci i młodzieży oraz ocena skuteczności edukacyjnych inicjatyw. Główne pytania badawcze dotyczą: 1) poziomu znajomości podstawowych pojęć ekonomicznych przez dzieci i młodzież, 2) różnic w wiedzy ekonomicznej w zależności od wieku, 3) wpływu inicjatyw edukacyjnych na tę wiedzę. Hipotezą jest, że poziom wiedzy ekonomicznej jest niewystarczający, mimo istnienia przedmiotów ekonomicznych w szkołach.
Zakres przestrzenny i czasowy: Badanie koncentruje się na Polsce, wykorzystując dane pochodzące głównie z okresu około roku 2014, przy jednoczesnym uwzględnieniu wcześniejszych badań, które dostarczają kontekstu historycznego.
Grupa badawcza/źródła: Badaniem objęto grupy uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. W pierwszym teście uczestniczyło 50 uczniów, zaś kolejne badania przeprowadzono na 360 uczniach programów edukacyjnych.
Metody badawcze: Zastosowano kwestionariusze testowe zawierające pytania jednokrotnego wyboru oraz test dojrzałości ekonomicznej obejmujący ocenę wiedzy własnej, deklaracje posiadanej wiedzy, i definiowanie terminów ekonomicznych.
Wyniki i rekomendacje: Wyniki wykazały niską znajomość pojęć ekonomicznych, szczególnie z zakresu makroekonomii. Znajomość terminów była fragmentaryczna, a w wielu przypadkach mylona lub oparta na stereotypach. Autorzy wskazują na konieczność zwiększenia dostępności i skuteczności edukacji ekonomicznej, sugerując rozwój programów edukacyjnych oraz inicjatyw skierowanych do młodzieży.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów