Nazwa/tytuł

Edukacja ekonomiczna dziewczynek i chłopców w polskich domach – czy matki i ojcowie edukują w ten sam sposób?

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Katarzyna Sekścińska

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!

Rok wydania (publikacji)

2022

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Sekścińska, K. (2022). Edukacja ekonomiczna dziewczynek i chłopców w polskich domach – czy matki i ojcowie edukują w ten sam sposób?. Warszawa: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! Pobrane z: https://www.zdrowiefinansowe.pl/images/raporty/Raport_Edukacja_ekonomiczna_dziewczynek_i_chlopcow.pdf

Słowa kluczowe

socjalizacja ekonomiczna, domowa edukacja finansowa, dzieci, dziewczynki, chłopcy, różnice płciowe

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja nieformalna – dzieci i młodzież
Streszczenie (opis) wyników badań

Celem badania było zrozumienie procesu socjalizacji ekonomicznej realizowanej przez matki i ojców w polskich rodzinach oraz zbadanie, czy różni się on w przypadku dziewczynek i chłopców.

W badaniu wzięło udział 745 rodziców dzieci w wieku 7–12 lat, a przeprowadzono je techniką CAWI na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna.

Wyniki pokazują, że około 73% polskich dzieci doświadcza edukacji ekonomicznej w domu, niezależnie od płci. Pierwsze próby edukacyjne podejmują zazwyczaj matki, i to wcześniej niż ojcowie, choć rozmowy o pieniądzach w obu przypadkach zaczynają się przed siódmymi urodzinami dziecka. Najczęściej poruszane tematy dotyczą oszczędzania, zarabiania i finansów domowych, podczas gdy kwestie inwestowania czy działania banków są omawiane rzadziej. W rozmowach z dziećmi o finansach matki angażują się nieco częściej niż ojcowie, z wyjątkiem tematów inwestowania oraz dóbr publicznych, które częściej podnoszą ojcowie. Ponad połowa dzieci w wieku 7–12 lat rozmawia z rodzicami o finansach przynajmniej sporadycznie. Rodzice generalnie zgadzają się, że edukacja finansowa dziewczynek i chłopców powinna przebiegać podobnie i zaczynać się w tym samym czasie, choć 7% z nich uważa, że dziewczynki powinny rozpocząć ją wcześniej.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.