raport
Katarzyna Sekścińska
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!
2022
otwarty (Open Access)
Sekścińska, K. (2022). Edukacja ekonomiczna dziewczynek i chłopców w polskich domach – czy matki i ojcowie edukują w ten sam sposób?. Warszawa: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! Pobrane z: https://www.zdrowiefinansowe.pl/images/raporty/Raport_Edukacja_ekonomiczna_dziewczynek_i_chlopcow.pdf
socjalizacja ekonomiczna, domowa edukacja finansowa, dzieci, dziewczynki, chłopcy, różnice płciowe
polski
Polska
Celem badania było zrozumienie procesu socjalizacji ekonomicznej realizowanej przez matki i ojców w polskich rodzinach oraz zbadanie, czy różni się on w przypadku dziewczynek i chłopców.
W badaniu wzięło udział 745 rodziców dzieci w wieku 7–12 lat, a przeprowadzono je techniką CAWI na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna.
Wyniki pokazują, że około 73% polskich dzieci doświadcza edukacji ekonomicznej w domu, niezależnie od płci. Pierwsze próby edukacyjne podejmują zazwyczaj matki, i to wcześniej niż ojcowie, choć rozmowy o pieniądzach w obu przypadkach zaczynają się przed siódmymi urodzinami dziecka. Najczęściej poruszane tematy dotyczą oszczędzania, zarabiania i finansów domowych, podczas gdy kwestie inwestowania czy działania banków są omawiane rzadziej. W rozmowach z dziećmi o finansach matki angażują się nieco częściej niż ojcowie, z wyjątkiem tematów inwestowania oraz dóbr publicznych, które częściej podnoszą ojcowie. Ponad połowa dzieci w wieku 7–12 lat rozmawia z rodzicami o finansach przynajmniej sporadycznie. Rodzice generalnie zgadzają się, że edukacja finansowa dziewczynek i chłopców powinna przebiegać podobnie i zaczynać się w tym samym czasie, choć 7% z nich uważa, że dziewczynki powinny rozpocząć ją wcześniej.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów