Nazwa/tytuł

Edukacja ekonomiczna w szkołach ponadpodstawowych z perspektywy nauczycieli biznesu i zarządzania

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Tomasz Rachwał
Katarzyna Sekścińska
Maria Urbaniec
Radosław Ślusarczyk
Magdalena Gołębiowska
Hubert Leśniak
Celestyna Miłoś
Krzysztof Ostafiński

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Fundacja Warszawski Instytut Bankowości

Rok wydania (publikacji)

2024

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Rachwał, T., Sekścińska, K., Urbaniec, M., Ślusarczyk, R., Gołębiowska, M., Leśniak, H., Miłoś, C., Ostafiński, K. (2024). Edukacja ekonomiczna w szkołach ponadpodstawowych z perspektywy nauczycieli biznesu i zarządzania. Raport z badania. Warszawa: Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.

Słowa kluczowe

biznes i zarządzanie, szkoły ponadpodstawowe, nauczyciele, reforma edukacji, kompetencje ekonomiczne, metody nauczania

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska, (świat)

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
Streszczenie (opis) wyników badań

Raport przedstawia wyniki badań wśród nauczycieli biznesu i zarządzania (BIZ) nad edukacją ekonomiczną w polskich szkołach, przeprowadzonych w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024.

Badanie dotyczyło edukacji ekonomicznej w polskich szkołach ponadpodstawowych z perspektywy nauczycieli BIZ, wprowadzonego od września 2023 r. Celem badania było poznanie opinii, doświadczeń i potrzeb nauczycieli związanych z wdrażaniem BIZ w polskich szkołach ponadpodstawowych, w kontekście wartości edukacyjnej tego nowego przedmiotu, znaczenia poszczególnych działów nauczania, procesu jego wdrażania, stosowanych metod nauczania, wyzwań dydaktycznych i organizacyjnych oraz wsparcia niezbędnego do efektywnej realizacji programu BIZ.

Próbę badawczą stanowili nauczyciele BIZ reprezentujący szkoły ponadpodstawowe w całej Polsce. W badaniu przeprowadzonym techniką CAWI wzięło udział 306 nauczycieli liceów ogólnokształcących, techników oraz szkół branżowych.

Wyniki badań wskazują na ogólnie pozytywną ocenę wprowadzenia przedmiotu BIZ przez nauczycieli oraz dobry dobór treści nauczania w podstawie programowej BIZ. Jednocześnie zidentyfikowano obszary wymagające poprawy, takie jak lepsze dostosowanie programów do wieku uczniów, większa promocja rozszerzonego zakresu BIZ, czy zapewnienie nauczycielom dostępu do nowoczesnych narzędzi dydaktycznych i wsparcia szkoleniowego. Na podstawie wyników rekomenduje się kontynuowanie wdrażania przedmiotu z uwzględnieniem monitorowania efektów oraz wprowadzenie dodatkowych treści na poziomie szkoły podstawowej. Ważne jest także systemowe wsparcie nauczycieli, zarówno w formie szkoleń, jak i dostępności materiałów dydaktycznych, co umożliwi lepsze przygotowanie uczniów do matury rozszerzonej z tego przedmiotu oraz podniesienie jakości kształcenia w zakresie BIZ, m.in. poprzez bardziej powszechne wykorzystanie metod aktywizujących w kształceniu.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.