raport
Tomasz Rachwał
Katarzyna Sekścińska
Maria Urbaniec
Radosław Ślusarczyk
Magdalena Gołębiowska
Hubert Leśniak
Celestyna Miłoś
Krzysztof Ostafiński
Fundacja Warszawski Instytut Bankowości
2024
otwarty (Open Access)
Rachwał, T., Sekścińska, K., Urbaniec, M., Ślusarczyk, R., Gołębiowska, M., Leśniak, H., Miłoś, C., Ostafiński, K. (2024). Edukacja ekonomiczna w szkołach ponadpodstawowych z perspektywy nauczycieli biznesu i zarządzania. Raport z badania. Warszawa: Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.
biznes i zarządzanie, szkoły ponadpodstawowe, nauczyciele, reforma edukacji, kompetencje ekonomiczne, metody nauczania
polski
Polska, (świat)
Raport przedstawia wyniki badań wśród nauczycieli biznesu i zarządzania (BIZ) nad edukacją ekonomiczną w polskich szkołach, przeprowadzonych w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024.
Badanie dotyczyło edukacji ekonomicznej w polskich szkołach ponadpodstawowych z perspektywy nauczycieli BIZ, wprowadzonego od września 2023 r. Celem badania było poznanie opinii, doświadczeń i potrzeb nauczycieli związanych z wdrażaniem BIZ w polskich szkołach ponadpodstawowych, w kontekście wartości edukacyjnej tego nowego przedmiotu, znaczenia poszczególnych działów nauczania, procesu jego wdrażania, stosowanych metod nauczania, wyzwań dydaktycznych i organizacyjnych oraz wsparcia niezbędnego do efektywnej realizacji programu BIZ.
Próbę badawczą stanowili nauczyciele BIZ reprezentujący szkoły ponadpodstawowe w całej Polsce. W badaniu przeprowadzonym techniką CAWI wzięło udział 306 nauczycieli liceów ogólnokształcących, techników oraz szkół branżowych.
Wyniki badań wskazują na ogólnie pozytywną ocenę wprowadzenia przedmiotu BIZ przez nauczycieli oraz dobry dobór treści nauczania w podstawie programowej BIZ. Jednocześnie zidentyfikowano obszary wymagające poprawy, takie jak lepsze dostosowanie programów do wieku uczniów, większa promocja rozszerzonego zakresu BIZ, czy zapewnienie nauczycielom dostępu do nowoczesnych narzędzi dydaktycznych i wsparcia szkoleniowego. Na podstawie wyników rekomenduje się kontynuowanie wdrażania przedmiotu z uwzględnieniem monitorowania efektów oraz wprowadzenie dodatkowych treści na poziomie szkoły podstawowej. Ważne jest także systemowe wsparcie nauczycieli, zarówno w formie szkoleń, jak i dostępności materiałów dydaktycznych, co umożliwi lepsze przygotowanie uczniów do matury rozszerzonej z tego przedmiotu oraz podniesienie jakości kształcenia w zakresie BIZ, m.in. poprzez bardziej powszechne wykorzystanie metod aktywizujących w kształceniu.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów