raport
Maria Urbaniec
Tomasz Rachwał
Katarzyna Sekścińska
Radosław Ślusarczyk
Magdalena Gołębiowska
Hubert Leśniak
Celestyna Miłoś
Krzysztof Ostafiński
Fundacja Warszawski Instytut Bankowości
2024
otwarty (Open Access)
Urbaniec, M., Rachwał, T., Sekścińska, K., Ślusarczyk, R., Gołębiowska, M., Leśniak, H., Miłoś, C., Ostafiński, K. (2024). Edukacja ekonomiczna z perspektywy nauczycieli różnych przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Raport z badania. Warszawa: Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.
kompetencje ekonomiczne, metody dydaktyczne, wsparcie nauczycieli, rozwój uczniów
polski
Polska, (świat)
Raport przedstawia wyniki badań wśród nauczycieli różnych przedmiotów nad edukacją ekonomiczną w polskich szkołach, przeprowadzonych w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024.
Celem badania było określenie poziomu edukacji ekonomicznej na podstawie opinii i doświadczeń 1707 nauczycieli różnych przedmiotów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w kontekście możliwości włączania treści ekonomicznych do realizowanych zajęć.
Badanie zrealizowano techniką CAWI z wykorzystaniem ankiety składającej się z 18 pytań.
Wyniki badania wskazują na zróżnicowany poziom wiedzy ekonomicznej uczniów, umiarkowane zainteresowanie przedmiotem oraz niski stopień integracji treści ekonomicznych z innymi przedmiotami. Zidentyfikowano również rozbieżności w kompetencjach nauczycieli w zakresie nauczania treści ekonomicznych oraz ograniczone wykorzystanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych w procesie nauczania. Wśród rekomendacji mających na celu poprawę jakości edukacji ekonomicznej znalazły się: regularne organizowanie warsztatów praktycznych dla nauczycieli, nawiązywanie współpracy szkół z otoczeniem zewnętrznym, a także prowadzenie zajęć z udziałem praktyków. Zalecono również wdrożenie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, takich jak symulacje i studia przypadków oraz stworzenie sieci wsparcia między nauczycielami, np. poprzez platformę wymiany doświadczeń. Konieczne wydaje się także wprowadzeni przedmiotu ekonomicznego do szkół podstawowych i włączenie w większym stopniu zagadnień ekonomicznych do podstaw programowych i szkolnych programów nauczania różnych przedmiotów, szczególnie w szkole podstawowej.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów