Nazwa/tytuł

Edukacja ekonomiczna z perspektywy nauczycieli różnych przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Maria Urbaniec
Tomasz Rachwał
Katarzyna Sekścińska
Radosław Ślusarczyk
Magdalena Gołębiowska
Hubert Leśniak
Celestyna Miłoś
Krzysztof Ostafiński

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Fundacja Warszawski Instytut Bankowości

Rok wydania (publikacji)

2024

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Urbaniec, M., Rachwał, T., Sekścińska, K., Ślusarczyk, R., Gołębiowska, M., Leśniak, H., Miłoś, C., Ostafiński, K. (2024). Edukacja ekonomiczna z perspektywy nauczycieli różnych przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Raport z badania. Warszawa: Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.

Słowa kluczowe

kompetencje ekonomiczne, metody dydaktyczne, wsparcie nauczycieli, rozwój uczniów

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska, (świat)

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoła podstawowa
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
Streszczenie (opis) wyników badań

Raport przedstawia wyniki badań wśród nauczycieli różnych przedmiotów nad edukacją ekonomiczną w polskich szkołach, przeprowadzonych w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024.

Celem badania było określenie poziomu edukacji ekonomicznej na podstawie opinii i doświadczeń 1707 nauczycieli różnych przedmiotów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w kontekście możliwości włączania treści ekonomicznych do realizowanych zajęć.

Badanie zrealizowano techniką CAWI z wykorzystaniem ankiety składającej się z 18 pytań.

Wyniki badania wskazują na zróżnicowany poziom wiedzy ekonomicznej uczniów, umiarkowane zainteresowanie przedmiotem oraz niski stopień integracji treści ekonomicznych z innymi przedmiotami. Zidentyfikowano również rozbieżności w kompetencjach nauczycieli w zakresie nauczania treści ekonomicznych oraz ograniczone wykorzystanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych w procesie nauczania. Wśród rekomendacji mających na celu poprawę jakości edukacji ekonomicznej znalazły się: regularne organizowanie warsztatów praktycznych dla nauczycieli, nawiązywanie współpracy szkół z otoczeniem zewnętrznym, a także prowadzenie zajęć z udziałem praktyków. Zalecono również wdrożenie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, takich jak symulacje i studia przypadków oraz stworzenie sieci wsparcia między nauczycielami, np. poprzez platformę wymiany doświadczeń. Konieczne wydaje się także wprowadzeni przedmiotu ekonomicznego do szkół podstawowych i włączenie w większym stopniu zagadnień ekonomicznych do podstaw programowych i szkolnych programów nauczania różnych przedmiotów, szczególnie w szkole podstawowej.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.