raport
Jakub Garncarz
Kancelaria Senatu. Biuro Analiz i Petycji
2024
otwarty (Open Access)
Garncarz, J. (2024). Zagadnienia ekonomiczne w programach nauczania wybranych przedmiotów – analiza dobrych praktyk niektórych krajów europejskich. Warszawa: Kancelaria Senatu. Biuro Analiz i Petycji. Pobrano z: https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/7162/plik/oe-505.pdf
programy nauczania, treści edukacyjne, dobre praktyki, kraje europejskie
polski
Polska, inne kraje
Współczesna edukacja stoi przed wyzwaniem zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na wiedzę ekonomiczną i finansową. Umiejętność rozumienia procesów gospodarczych, planowania budżetu czy podejmowania świadomych decyzji finansowych staje się kluczowa zarówno dla jednostek, jak i całych społeczeństw. W związku z tym w wielu europejskich krajach podejmuje się wysiłki, aby zagadnienia te były odpowiednio uwzględnione w programach nauczania na poziomie szkolnym. Celem niniejszego opracowania jest analiza dobrych praktyk w zakresie wprowadzania treści ekonomicznych do programów nauczania w wybranych krajach europejskich. Na potrzeby tego opracowania, przeanalizowano podejścia edukacyjne we Włoszech, Hiszpanii, Francji, Danii, Holandii, Niemczech, Czechach oraz Finlandii. Każdy z tych krajów reprezentuje odmienne podejście do nauczania ekonomii w szkołach, co pozwala na zidentyfikowanie efektywnych strategii, które mogą służyć jako inspiracja dla innych systemów edukacyjnych. Każdy rozdział zaczyna się od opisu systemu edukacyjnego danego kraju, co pozwala lepiej zrozumieć kontekst, w którym wprowadzane są treści ekonomiczne. Następnie analizowany jest poziom wiedzy ekonomicznej społeczeństwa na podstawie wyników międzynarodowych badań, takich jak Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) oraz Eurobarometr, co daje możliwość porównania efektywności edukacji ekonomicznej w poszczególnych krajach. Kolejne części opracowania poświęcone są analizie treści ekonomicznych w programach nauczania na dwóch poziomach: szkół podstawowych oraz szkół średnich. Opracowanie to nie tylko przybliża najlepsze praktyki w nauczaniu ekonomii, ale także pozwala zrozumieć, w jaki sposób różne kraje integrują zagadnienia ekonomiczne w ramach istniejących przedmiotów oraz jak te podejścia mogą przyczynić się do lepszego przygotowania uczniów do wyzwań współczesnego świata.
[streszczenie oryginalne]
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów