Nazwa/tytuł

Zagadnienia ekonomiczne w programach nauczania wybranych przedmiotów - analiza dobrych praktyk niektórych krajów europejskich

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Jakub Garncarz

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Kancelaria Senatu. Biuro Analiz i Petycji

Rok wydania (publikacji)

2024

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Garncarz, J. (2024). Zagadnienia ekonomiczne w programach nauczania wybranych przedmiotów – analiza dobrych praktyk niektórych krajów europejskich. Warszawa: Kancelaria Senatu. Biuro Analiz i Petycji. Pobrano z: https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/7162/plik/oe-505.pdf

Słowa kluczowe

programy nauczania, treści edukacyjne, dobre praktyki, kraje europejskie

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska, inne kraje

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – przedszkola
  • edukacja formalna – szkoła podstawowa
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
Streszczenie (opis) wyników badań

Współczesna edukacja stoi przed wyzwaniem zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na wiedzę ekonomiczną i finansową. Umiejętność rozumienia procesów gospodarczych, planowania budżetu czy podejmowania świadomych decyzji finansowych staje się kluczowa zarówno dla jednostek, jak i całych społeczeństw. W związku z tym w wielu europejskich krajach podejmuje się wysiłki, aby zagadnienia te były odpowiednio uwzględnione w programach nauczania na poziomie szkolnym. Celem niniejszego opracowania jest analiza dobrych praktyk w zakresie wprowadzania treści ekonomicznych do programów nauczania w wybranych krajach europejskich. Na potrzeby tego opracowania, przeanalizowano podejścia edukacyjne we Włoszech, Hiszpanii, Francji, Danii, Holandii, Niemczech, Czechach oraz Finlandii. Każdy z tych krajów reprezentuje odmienne podejście do nauczania ekonomii w szkołach, co pozwala na zidentyfikowanie efektywnych strategii, które mogą służyć jako inspiracja dla innych systemów edukacyjnych. Każdy rozdział zaczyna się od opisu systemu edukacyjnego danego kraju, co pozwala lepiej zrozumieć kontekst, w którym wprowadzane są treści ekonomiczne. Następnie analizowany jest poziom wiedzy ekonomicznej społeczeństwa na podstawie wyników międzynarodowych badań, takich jak Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) oraz Eurobarometr, co daje możliwość porównania efektywności edukacji ekonomicznej w poszczególnych krajach. Kolejne części opracowania poświęcone są analizie treści ekonomicznych w programach nauczania na dwóch poziomach: szkół podstawowych oraz szkół średnich. Opracowanie to nie tylko przybliża najlepsze praktyki w nauczaniu ekonomii, ale także pozwala zrozumieć, w jaki sposób różne kraje integrują zagadnienia ekonomiczne w ramach istniejących przedmiotów oraz jak te podejścia mogą przyczynić się do lepszego przygotowania uczniów do wyzwań współczesnego świata.

[streszczenie oryginalne]

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.