Nazwa/tytuł

Socjalizacja ekonomiczna w polskich domach

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Katarzyna Sekścińska

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Santander Bank Polska

Rok wydania (publikacji)

2024

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Link do zasobu w wersji elektronicznej

https://cdn-netpr.pl/file/attachment/2688456/3/socjalizacja_ekonomiczna_w_polskich_domach.pdf

Notka bibliograficzna do cytowania

Sekścińska, K. (2024). Socjalizacja ekonomiczna w polskich domach. Warszawa: Santander Bank Polska. Pobrane z: https://cdn-netpr.pl/file/attachment/2688456/3/socjalizacja_ekonomiczna_w_polskich_domach.pdf

Słowa kluczowe

socjalizacja ekonomiczna, dzieci, rodzice, umiejętności finansowe, oszczędzanie, nawyki finansowe

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja nieformalna – dzieci i młodzież
Streszczenie (opis) wyników badań

Badanie przeprowadzone na zlecenie Santander Bank Polska w maju 2024 roku objęło 1013 rodziców dzieci w wieku 7–12 lat i miało na celu zgłębienie tematu socjalizacji finansowej w polskich domach. Badanie było częścią działań realizowanych w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024. Wyniki pokazały, że aż 86% rodziców wierzy, że pieniądze mogą przynosić szczęście, co przekłada się na ich pobłażliwość – 78% spełnia niemal wszystkie zachcianki dziecka, a 70% przyznaje, że daje dzieciom pieniądze zawsze, gdy o to proszą. Jednocześnie niemal ¾ rodziców odczuwa negatywne emocje związane z finansami, co często prowadzi do rodzinnych napięć.

74% badanych uważa, że to rodzice odpowiadają za edukację finansową dzieci, choć niemal połowa widzi w tym rolę szkoły, państwa lub instytucji finansowych. Większość (76%) rodziców twierdzi, że nauczanie dzieci o finansach nie jest trudne, a 60% robi to z przyjemnością, chcąc zabezpieczyć dzieci przed biedą i zapewnić im lepszy start w dorosłość. Najpopularniejszą formą nauki oszczędzania jest skarbonka (86%), a coraz więcej dzieci korzysta z kont bankowych (44%) i aplikacji finansowych (42%). Edukacja finansowa dzieci jest dla rodziców istotna, choć ich pobłażliwość i silne emocje wokół pieniędzy często komplikują ten proces.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Warszawski Instytut Bankowości
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.