raport
Katarzyna Sekścińska
Santander Bank Polska
2024
otwarty (Open Access)
https://cdn-netpr.pl/file/attachment/2688456/3/socjalizacja_ekonomiczna_w_polskich_domach.pdf
Sekścińska, K. (2024). Socjalizacja ekonomiczna w polskich domach. Warszawa: Santander Bank Polska. Pobrane z: https://cdn-netpr.pl/file/attachment/2688456/3/socjalizacja_ekonomiczna_w_polskich_domach.pdf
socjalizacja ekonomiczna, dzieci, rodzice, umiejętności finansowe, oszczędzanie, nawyki finansowe
polski
Polska
Badanie przeprowadzone na zlecenie Santander Bank Polska w maju 2024 roku objęło 1013 rodziców dzieci w wieku 7–12 lat i miało na celu zgłębienie tematu socjalizacji finansowej w polskich domach. Badanie było częścią działań realizowanych w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024. Wyniki pokazały, że aż 86% rodziców wierzy, że pieniądze mogą przynosić szczęście, co przekłada się na ich pobłażliwość – 78% spełnia niemal wszystkie zachcianki dziecka, a 70% przyznaje, że daje dzieciom pieniądze zawsze, gdy o to proszą. Jednocześnie niemal ¾ rodziców odczuwa negatywne emocje związane z finansami, co często prowadzi do rodzinnych napięć.
74% badanych uważa, że to rodzice odpowiadają za edukację finansową dzieci, choć niemal połowa widzi w tym rolę szkoły, państwa lub instytucji finansowych. Większość (76%) rodziców twierdzi, że nauczanie dzieci o finansach nie jest trudne, a 60% robi to z przyjemnością, chcąc zabezpieczyć dzieci przed biedą i zapewnić im lepszy start w dorosłość. Najpopularniejszą formą nauki oszczędzania jest skarbonka (86%), a coraz więcej dzieci korzysta z kont bankowych (44%) i aplikacji finansowych (42%). Edukacja finansowa dzieci jest dla rodziców istotna, choć ich pobłażliwość i silne emocje wokół pieniędzy często komplikują ten proces.
Link do informacji prasowej oraz wypowiedzi autorek: https://media.santander.pl/pr/836640/czy-da-sie-kupic-dzieciom-szczescie-polscy-rodzice-probuja
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów