Nazwa/tytuł

Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna

Typ zasobu

książka

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Redakcja: Piotr Wachowiak, Marcin Dąbrowski, Bartosz Majewski

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych

Rok wydania (publikacji)

2007

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Wachowiak, P., Dąbrowski, M., & Majewski, B. (Eds.). (2007). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Słowa kluczowe

postawy przedsiębiorcze, rozwój przedsiębiorczości, kształcenie akademickie

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – przedszkola
  • edukacja formalna – szkoła podstawowa
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
Streszczenie (opis) wyników badań

System kształcenia w Polsce ma za sobą pierwsze lata doświadczeń związanych z wprowadzeniem i doskonaleniem edukacji przedsiębiorczej. Edukacja ta, wraz ze zdobywaniem odpowiednich umiejętności oraz kształtowaniem postaw, ma istotny wpływ na zachowania przedsiębiorcze społeczeństwa i rozwój gospodarczy kraju.

Od 5 lat w szkołach ponadgimnazjalnych prowadzony jest przedmiot podst. przedsiębiorczości, zaś oferta ośrodków akademickich w zakresie kierunków i specjalizacji ekonomicznych utrzymuje się stale na bardzo wysokim poziomie. Jednocześnie w ostatnich latach można zaobserwować tendencję do wzrostu zainteresowań przedsiębiorczością wśród licealistów i studentów. Wszystko to stanowi odpowiednie podstawy dla transformacji w kierunku społeczeństwa charakteryzującego się wiedzą, umiejętnościami i postawami przedsiębiorczymi na poziomie przystającym do nieustannie rozwijającej się gospodarki wolnorynkowej. Warunkiem jest jednak ciągłe podnoszenie jakości kształcenia oraz w większym niż obecnie stopniu nastawienie na umiejętności praktyczne w programach nauczania.

Doskonaleniu modelu kształcenia służą środowiskowe spotkania, warsztaty i konferencje. Publikacja jest wynikiem ogólnopolskiej konferencji, zorganizowanej 19 czerwca 2007 r. w Akademii Ekonomicznej w Katowicach, której tematem przewodnim było Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Jej najważniejszym celem było przeprowadzenie środowiskowej dyskusji na temat rozwoju edukacji ekonomicznej oraz działań związanych z kształtowaniem postaw przedsiębiorczych społeczeństwa, zwłaszcza wśród licealistów i studentów. Było to kolejne, 11. spotkanie organizowane przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych wraz z Akademiami Ekonomicznymi w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i we Wrocławiu oraz Szkołą Główną Handlową w Warszawie, w ramach cyklu konferencji, których tematyka poświęcona jest szeroko rozumianej edukacji ekonomicznej. Szczególną cechą tego czerwcowego spotkania było powiązanie jego obrad z uroczystą galą Olimpiady Przedsiębiorczości – ogólnopolskich zawodów promujących przedsiębiorczość wśród tysięcy licealistów i całej społeczności placówek oświatowych. Pozwoliło to na znacznie szersze niż zazwyczaj włączenie w obszar programu konferencji doświadczeń szkolnictwa średniego.

Publikacja zawiera 34 opracowania wybrane spośród zgłoszonych na konferencję. Zostały one zebrane i zaprezentowane w czterech częściach, zatytułowanych kolejno: Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, Edukacja i postawy przedsiębiorcze w kształceniu akademickim, Edukacja i postawy przedsiębiorcze w szkolnictwie średnim oraz Kształtowanie postaw przedsiębiorczych.

Każdej z części publikacji towarzyszy Wprowadzenie. Przedmowy te charakteryzują problematykę omawianą w danym rozdziale oraz wskazują na najistotniejsze zagadnienia prezentowane przez autorów opracowań, pełniąc tym samym rolę przewodnika po publikacji.

Na zakończenie zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej konferencji www.fundacja.edu.pl/przedsiebiorczosc/, gdzie znajdują się wszystkie zaprezentowane wystąpienia zarówno w formie tekstowej (pliki pdf), jak i w postaci nagrań wideo.
[streszczenie oryginalne]

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Warszawski Instytut Bankowości
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.