strategia
OECD
OECD publishing
2021
otwarty (Open Access)
OECD (2021), A National Financial Literacy Strategy for Austria, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/f6d11a4b-en
strategia edukacji ekonomicznej
angielski
Austria
Krajowa strategia Austrii wyznacza ramy działań na najbliższe pięć lat, tworząc strukturę zarządzania, procesy decyzyjne oraz system oceny wpływu. Jej celem jest długoterminowa poprawa dobrobytu finansowego mieszkańców Austrii. Strategia jest zgodna z zaleceniami OECD dotyczącymi edukacji finansowej i wspiera odbudowę po kryzysie COVID-19.
Działania obejmują budowanie nawyków finansowych od najmłodszych lat, skuteczne zarządzanie dochodami i majątkiem, odpowiedzialne korzystanie z kredytu oraz planowanie emerytalne. Inicjatywa jest wynikiem współpracy austriackiego Ministerstwa Finansów, Komisji Europejskiej oraz OECD. W ramach projektu przeprowadzono analizę istniejących działań edukacyjnych oraz opracowano strategię narodową.
Strategia zwiększa świadomość obywateli na temat produktów i usług finansowych oraz wspiera racjonalne decyzje finansowe. Wspomaga ochronę konsumentów, rozwój rynku finansowego oraz współpracę między instytucjami publicznymi i prywatnymi. Przyczynia się także do wzrostu stabilności finansowej i integruje się z innymi politykami publicznymi, takimi jak kształcenie ustawiczne, wsparcie dla przedsiębiorczości, transformacja ekologiczna oraz równość płci.
Austria mierzy się z wyzwaniami, takimi jak cyfryzacja, starzenie się społeczeństwa, niepewne ścieżki kariery i problemy z zadłużeniem, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Strategia ma na celu zwiększenie odporności finansowej obywateli poprzez rozwój umiejętności zarządzania finansami i przygotowanie do nowych realiów rynkowych.
Długoterminowym celem jest stworzenie skoordynowanego, opartego na dowodach podejścia do edukacji finansowej. W ramach strategii powołano Radę Interesariuszy ds. Świadomości Finansowej oraz opracowano plan działania, mechanizmy oceny postępów i wytyczne dla przyszłych inicjatyw edukacyjnych.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów