artykuł
Marek Ratajczak
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Studia Socjologiczno-Polityczne. Seria Nowa
2023
otwarty (Open Access)
Ratajczak, M. (2023). Ekonomia i edukacja ekonomiczna w okresie „powrotu historii”. Studia Socjologiczno-Polityczne. Seria Nowa, (2 (19)).
uniwersytet, historia, zmiany społeczno-gospodarcze
polski
Polska (świat)
W opracowaniu podjęto próbę omówienia ekonomii jako nauki oraz, w mniejszym stopniu, edukacji ekonomicznej na poziomie akademickim w kontekście zmian zachodzących w otoczeniu społeczno-gospodarczym i politycznym od początku XXI wieku. Za Robertem Kaganem okres ten został nazwany „powrotem historii”, w opozycji do terminu „koniec historii” spopularyzowanego przez Francisa Fukuyamę w latach 90. XX wieku. Przedstawiono główne cechy ekonomii jako nauki oraz potencjalne zmiany w dalszym rozwoju ekonomii. Ponowne uspołecznienie ekonomii jest szczególnie pożądane w sensie ponownego przemyślenia wszystkiego, co wiąże się z ekonomią należącą do nauk społecznych. Wskazano również na wyzwania związane z rozwojem nauczania ekonomii na poziomie wyższym. Pożądane jest rozszerzenie perspektywy edukacyjnej w kształceniu przyszłych ekonomistów i menedżerów. Profesjonalizm i praktyczność studiów wyższych z zakresu ekonomii i zarządzania nie może być przeciwstawiana ich akademickiemu i teoretycznemu charakterowi.
[streszczenie oryginalne]
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów