Nazwa/tytuł

Co dzieci wiedzą o bankach? Rozwój rozumienia zasad funkcjonowania banków u dzieci w wieku 4–12 lat

Typ zasobu

artykuł

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Joanna Rudzińska-Wojciechowska
Agata Trzcińska
Dominika Maison
Uniwersytet Warszawski

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Ruch Pedagogiczny

Rok wydania (publikacji)

2011

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Rudzińska-Wojciechowska, J., Trzcińska, A., & Maison, D. (2011). Co dzieci wiedzą o bankach? Rozwój rozumienia zasad funkcjonowania banków u dzieci w wieku 4–12 lat. Ruch Pedagogiczny nr 5, 6, 61–75.

Słowa kluczowe

dzieci, bankowość, socjalizacja ekonomiczna, gospodarka

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – przedszkola
  • edukacja formalna – szkoła podstawowa
Streszczenie (opis) wyników badań

Celem badania było określenie aktualnego stanu wiedzy dzieci w wieku 4–12 lat na temat funkcjonowania banków. Opisanie wyniki prezentują część znacznie szerszego, wieloaspektowego badania na temat wiedzy ekonomicznej, przeprowadzonego przez Instytut Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie Narodowego Banku Polskiego w 2008 r. W celu poznania, jaką wiedzą o otaczającym świecie ekonomicznym (w tym o zasadach funkcjonowania banków) dysponują współczesne dzieci, przeprowadzono badanie jakościowe w formie wywiadów częściowo ustrukturalizowanych. Moduł wiedzy o bankach dotyczył rozumienia roli, funkcji i zasad działania tych instytucji. Pytano dzieci o to, czym jest bank, skąd się biorą w bankach pieniądze, w jaki sposób banki zarabiają, co oznacza oprocentowanie i z czym się ono wiąże. Badacze byli też zainteresowani tym, czy dzieci wiedzą, jaka jest różnica pomiędzy braniem kredytu w banku a pożyczaniem pieniędzy od innych ludzi (np. kolegów, krewnych).

Zrealizowano 96 wywiadów z udziałem dzieci w wielu 4–12 lat, przy czym były one przeprowadzone w miejscowościach różnej wielkości: w dużym mieście (Warszawa), średnim mieście (Lublin) i małym mieście (Gostynin). W każdej lokalizacji przeprowadzono 32 wywiady, zwracając uwagę na podobny rozkład wieku. W doborze próby zróżnicowano typy przedszkoli i szkół (państwowe i prywatne). Wywiady prowadzono w szkołach i przedszkolach przez wykwalifikowanych ankieterów jakościowych specjalizujących się w badaniach z dziećmi. W szkołach wywiady prowadzono indywidualnie, w przedszkolach dwójkami (w parach młodsze dzieci czuły się bardziej naturalnie i bezpiecznie).

Analiza jakościowa wykazała różnice w postrzeganiu banków w zależności od wieku. Przedszkolaki (4–6 lat) traktują bank jako miejsce pełne „magicznych” pieniędzy dostępnych bez ograniczeń, nie rozumiejąc koncepcji konta i kredytu. Dzieci w wieku 7–9 lat postrzegają bank jako miejsce przechowywania oszczędności, mają świadomość konta, lecz nie do końca rozumieją ideę zwrotu kredytu. Starsze dzieci (10–12 lat) mają bardziej dojrzałe rozumienie banków, wiedzą o oszczędzaniu, kontach bankowych i konieczności spłaty kredytów, a także rozumieją oprocentowanie. Z wiekiem dzieci rozwijają bardziej realistyczne pojmowanie bankowości, uwzględniając związek między zarobkami, oszczędzaniem i odpowiedzialnością finansową.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Warszawski Instytut Bankowości
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.