artykuł
Agnieszka Świętek
Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education]
2023
otwarty (Open Access)
Świętek, A. (2023). Biznes i zarządzanie – rachunek zysków i strat edukacji w zakresie przedsiębiorczości w Polsce. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 19 (2), 144–159.
biznes i zarządzanie, podstawa programowa, podstawy przedsiębiorczości, (mikro) przedsiębiorczość, reforma systemu oświaty
polski
Polska
Przedmiotem artykułu jest ocena zmian w edukacji w zakresie przedsiębiorczości w Polsce spowodowana likwidacją podstaw przedsiębiorczości i zastąpieniem nowym przedmiotem – biznes i zarządzanie. Okres analizy obejmuje lata 2012–2023. Celem artykułu była odpowiedź na dwa pytania badawcze: Czy zmienił się zakres treści kształcenia przedsiębiorczości w polskim kształceniu formalnym w wyniku dokonanych zmian? Czy zmienia się idea edukacji w zakresie przedsiębiorczości w Polsce w myśl ich wprowadzenia?
W badaniach zastosowano następujące metody badawcze: kwerendę literatury dotyczącej koncepcji kształcenia przedsiębiorczości, analizę porównawczą zakresu treści obowiązującej wg podstawy programowej biznesu i zarządzania oraz podstaw przedsiębiorczości, a także analizę trendów rynku pracy wg raportów instytucji badawczych.
Badania wykazały, że dotychczasowy zakres treści podstaw przedsiębiorczości odpowiadał celom edukacyjnym, gdyż pozwalał na kształcenie kompetencji przedsiębiorczych i umiejętności zakładania własnej działalności gospodarczej. Znaczna część wcześniejszych treści kształcenia została przeniesiona na poziom rozszerzony biznesu i zarządzania, ze stratą dla większości uczniów, którzy prawdopodobnie będą uczyć się tego przedmiotu na poziomie podstawowym. Biznes i zarządzanie w większym stopniu pozwala na rozwój ich kompetencji. Zastrzeżenia budzi jednak celowość wdrażania w praktykę szkolną kompetencji wymaganych w korporacjach w miejsce dotychczasowych kompetencji niezbędnych do rozwoju mikroprzedsiębiorczości.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów