21 października br. w Krajowym Centrum Edukacji Ekonomicznej (KCEE) odbyło się posiedzenie zespołu roboczego ds. mediów w formule round table, które oficjalnie zainaugurowało prace tego gremium. W spotkaniu udział wzięli przedstawicieli czołowych redakcji mediów ekonomicznych, środowiska akademickiego, sektora finansowego oraz organizacji pozarządowych. Gościem specjalnym była pełnomocniczka Ministra Finansów ds. strategii edukacji finansowej.
Celem spotkania było zainicjowanie szerokiego dialogu oraz współpracy różnych środowisk w zakresie wzmocnienia roli mediów i komunikacji społecznej w edukacji ekonomicznej Polaków. Uczestników w siedzibie KCEE powitał przewodniczący KCEE Waldemar Zbytek, który przybliżył, czym zajmuje się KCEE w ramach działalności 10 zespołów tematycznych. Podkreślił także znaczenie mediów w promowaniu właściwych postaw finansowych i ekonomicznych wśród różnych grup społecznych.
– „Media odgrywają kluczową rolę w budowaniu świadomości ekonomicznej społeczeństwa. Wierzymy, że dzięki współpracy różnych środowisk możemy skuteczniej promować rzetelną wiedzę finansową i uczyć, jak korzystać z wiarygodnych źródeł informacji” – podkreślił przewodniczący KCEE.
W trakcie spotkania zaprezentowano także założenia merytoryczne i organizacyjne prac zespołu w perspektywie okresu 2025-2027, a wśród aktywności zapowiedziano m.in. przygotowanie rekomendacji dotyczących standardów w zakresie roli mediów w procesie edukacji ekonomicznej.
Monika Wojciechowska, pełnomocniczka Ministra Finansów ds. strategii edukacji finansowej zaprezentowała założenia Krajowej Strategii Edukacji Finansowej, dokumentu rządowego, który został przyjęty w czerwcu 2024 roku. Wskazała główne cele i wyzwania, które mają być zrealizowane w perspektywie kolejnych kilku lat. Dużo uwagi poświęciła grupom docelowym, do których kierowane mają być działania zwiększające wiedzę i kompetencje obywateli w zakresie finansów.
Następnie dyskusja skupiła się na nakreśleniu obecnego obrazu mediów, tego w jaki sposób działają i jak angażują się w proces edukowania społeczeństwa w tematach finansowych i ekonomicznych. Wskazywano bariery, jakie pojawiają się w tym procesie, zarówno systemowe jak i te związane przygotowaniem merytorycznym dziennikarzy czy też zainteresowaniem odbiorców daną tematyką. Nie pomijano kwestii związanych z działaniem nowych mediów i mediów społecznościowych, algorytmów i promowaniu wybranych treści odbiorcom.
Uczestnicy wskazywali, że potrzebne są zarówno wspólne standardy komunikacyjne, jak i większe zaangażowanie dziennikarzy, ekspertów oraz instytucji w tworzenie i upowszechnianie treści edukacyjnych oraz dostosowywanie języka i narzędzi komunikacji do potrzeb i możliwości poszczególnych grup odbiorców.
W spotkaniu udział wzięli: Krzysztof Ziewiec (PSP BLIK), Małgorzata Bielińska (BIK), Robert Stankiewicz (Giełda Papierów Wartościowych), dr Karolina Burno-Kaliszuk (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej), dr Weronika Dopierała-Kalińska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Agata Samcik (Subiektywnie o Finansach), Karolina Wysota (Money.pl), Krzysztof Berenda (RMF FM), Piotr Rożek (PAP Biznes), Andrzej Stec (Bankier.pl), Tomasz Jaroszek (Doradca.tv), dr Wojciech Świder (ekonomista UAM w Poznaniu, bloger), Adam Wojdyło (Trampki na Giełdzie. Spotkanie poprowadzili przewodniczący zespołu Michał Polak (WIB) i jego zastępczyni Izabela Kozakiewicz-Frańczak (Trampki na Giełdzie).