Media i edukacja ekonomiczna – round table zespołu ds. mediów KCEE

Celem spotkania było zainicjowanie szerokiego dialogu oraz współpracy różnych środowisk w zakresie wzmocnienia roli mediów i komunikacji społecznej w edukacji ekonomicznej Polaków. Uczestników w siedzibie KCEE powitał przewodniczący KCEE Waldemar Zbytek, który przybliżył, czym zajmuje się KCEE w ramach działalności 10 zespołów tematycznych. Podkreślił także znaczenie mediów w promowaniu właściwych postaw finansowych i ekonomicznych wśród różnych grup społecznych. 

– „Media odgrywają kluczową rolę w budowaniu świadomości ekonomicznej społeczeństwa. Wierzymy, że dzięki współpracy różnych środowisk możemy skuteczniej promować rzetelną wiedzę finansową i uczyć, jak korzystać z wiarygodnych źródeł informacji” – podkreślił przewodniczący KCEE. 

W trakcie spotkania zaprezentowano także założenia merytoryczne i organizacyjne prac zespołu w perspektywie okresu 2025-2027, a wśród aktywności zapowiedziano m.in. przygotowanie rekomendacji dotyczących standardów w zakresie roli mediów w procesie edukacji ekonomicznej. 

Monika Wojciechowska, pełnomocniczka Ministra Finansów ds. strategii edukacji finansowej zaprezentowała założenia Krajowej Strategii Edukacji Finansowej, dokumentu rządowego, który został przyjęty w czerwcu 2024 roku. Wskazała główne cele i wyzwania, które mają być zrealizowane w perspektywie kolejnych kilku lat. Dużo uwagi poświęciła grupom docelowym, do których kierowane mają być działania zwiększające wiedzę i kompetencje obywateli w zakresie finansów. 

Następnie dyskusja skupiła się na nakreśleniu obecnego obrazu mediów, tego w jaki sposób działają i jak angażują się w proces edukowania społeczeństwa w tematach finansowych i ekonomicznych. Wskazywano bariery, jakie pojawiają się w tym procesie, zarówno systemowe jak i te związane przygotowaniem merytorycznym dziennikarzy czy też zainteresowaniem odbiorców daną tematyką. Nie pomijano kwestii związanych z działaniem nowych mediów i mediów społecznościowych, algorytmów i promowaniu wybranych treści odbiorcom.  

Uczestnicy wskazywali, że potrzebne są zarówno wspólne standardy komunikacyjne, jak i większe zaangażowanie dziennikarzy, ekspertów oraz instytucji w tworzenie i upowszechnianie treści edukacyjnych oraz dostosowywanie języka i narzędzi komunikacji do potrzeb i możliwości poszczególnych grup odbiorców. 

W spotkaniu udział wzięli: Krzysztof Ziewiec (PSP BLIK), Małgorzata Bielińska (BIK), Robert Stankiewicz (Giełda Papierów Wartościowych), dr Karolina Burno-Kaliszuk (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej), dr Weronika Dopierała-Kalińska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Agata Samcik (Subiektywnie o Finansach), Karolina Wysota (Money.pl), Krzysztof Berenda (RMF FM), Piotr Rożek (PAP Biznes), Andrzej Stec (Bankier.pl), Tomasz Jaroszek (Doradca.tv), dr Wojciech Świder (ekonomista UAM w Poznaniu, bloger), Adam Wojdyło (Trampki na Giełdzie. Spotkanie poprowadzili przewodniczący zespołu Michał Polak (WIB) i jego zastępczyni Izabela Kozakiewicz-Frańczak (Trampki na Giełdzie).  

Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Warszawski Instytut Bankowości
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.