artykuł
Maria Janas
Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education]
2020
otwarty (Open Access)
Janas, M. (2020). Postawy wobec przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 16 (2), 48–60.
edukacja przedsiębiorcza, edukacja wczesnoszkolna, kompetencje przedsiębiorcze, postawa przedsiębiorcza, przedsiębiorczość, strategie rozwijania przedsiębiorczości
polski
Polska
W artykule podjęta została tematyka rozwijania kompetencji przedsiębiorczych u uczniów w młodszym wieku szkolnym w Polsce i obejmowała okres analizy 2019–2020. Celem przeprowadzonych badań było uzyskanie odpowiedź na pytania: jak uczniowie klas trzecich definiują terminy „przedsiębiorczość” i „przedsiębiorca”? Czy uczniowie klas trzecich uważają się za osoby przedsiębiorcze? Czy uczniowie klas trzecich dostrzegają w szkole inicjatywy podejmowane na rzecz stymulowania tej ważnej dla skutecznej edukacji kompetencji?
W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i technikę ankiety. Uzyskane wyniki nie służą formułowaniu uogólnień czy stawianiu tez, lecz sygnalizują, że badani uczniowie rozumieją terminy: „przedsiębiorczość” i „przedsiębiorca” w sposób potoczny, który odbiega od definicji spotykanych w literaturze przedmiotu.
Badani respondenci nie posiadają wystarczającej wiedzy o cechach charakteryzujących osobę przedsiębiorczą, a podejmowane w szkołach działania na rzecz rozwijania postawy przedsiębiorczej są realizowane w niewystarczającym zakresie. Należy zintensyfikować szkolne działania mające na celu nie tylko wyposażenie uczniów w wiadomości na temat przedsiębiorczości, lecz przede wszystkim w umiejętności, dzięki którym będzie można przypisać im cechy osoby przedsiębiorczej.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów