raport
Narodowy Bank Polski
Narodowy Bank Polski
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR
ECORYS Polska
2016
otwarty (Open Access)
Narodowy Bank Polski (2016). Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej studentów w Polsce. Warszawa: Departament Edukacji i Wydawnictw NBP. Pobrane z: https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/diagnoza-stanu-wiedzy-i-swiadomosci-ekonomicznej-studentow.pdf
wiedza ekonomiczna, umiejętności finansowe, studenci, oszczędzanie, przedsiębiorczość, finanse osobiste
polski
Polska
W 2016 roku przeprowadzono badanie „Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej studentów w Polsce” na próbie 2066 studentów ostatnich lat studiów I i II stopnia. Celem była ocena wiedzy z zakresu ekonomii, finansów, gospodarki i przedsiębiorczości.
Wyniki wskazują, że wiedza studentów ma rozkład zbliżony do normalnego: połowa ma poziom średni, a wśród pozostałych przeważają osoby z wysokim wynikiem. Kluczowe czynniki wpływające to m.in. płeć, kierunek studiów, doświadczenia finansowe w dzieciństwie oraz samoocena wiedzy. W porównaniu z ogółem Polaków (badanie NBP, 2015), studenci wykazują wyższy poziom wiedzy, ale niemal połowa ocenia ją jako niską. Deklarują potrzebę praktycznej edukacji w obszarach zarządzania finansami, prowadzenia firmy i rozliczania podatków. Optymalne formy edukacji to wideo online i media społecznościowe, dostosowane do urządzeń mobilnych. Edukacja powinna być użyteczna i wspierać codzienne życie.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów