Nazwa/tytuł

Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej studentów w Polsce

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Narodowy Bank Polski

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Narodowy Bank Polski
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR
ECORYS Polska

Rok wydania (publikacji)

2016

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Narodowy Bank Polski (2016). Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej studentów w Polsce. Warszawa: Departament Edukacji i Wydawnictw NBP. Pobrane z: https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/diagnoza-stanu-wiedzy-i-swiadomosci-ekonomicznej-studentow.pdf

Słowa kluczowe

wiedza ekonomiczna, umiejętności finansowe, studenci, oszczędzanie, przedsiębiorczość, finanse osobiste

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły wyższe
  • edukacja pozaformalna – dorośli
  • edukacja nieformalna – dorośli
Streszczenie (opis) wyników badań

W 2016 roku przeprowadzono badanie „Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej studentów w Polsce” na próbie 2066 studentów ostatnich lat studiów I i II stopnia. Celem była ocena wiedzy z zakresu ekonomii, finansów, gospodarki i przedsiębiorczości.

Wyniki wskazują, że wiedza studentów ma rozkład zbliżony do normalnego: połowa ma poziom średni, a wśród pozostałych przeważają osoby z wysokim wynikiem. Kluczowe czynniki wpływające to m.in. płeć, kierunek studiów, doświadczenia finansowe w dzieciństwie oraz samoocena wiedzy. W porównaniu z ogółem Polaków (badanie NBP, 2015), studenci wykazują wyższy poziom wiedzy, ale niemal połowa ocenia ją jako niską. Deklarują potrzebę praktycznej edukacji w obszarach zarządzania finansami, prowadzenia firmy i rozliczania podatków. Optymalne formy edukacji to wideo online i media społecznościowe, dostosowane do urządzeń mobilnych. Edukacja powinna być użyteczna i wspierać codzienne życie.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.