raport
Diana Jaworska
Kancelaria Senatu. Biuro Analiz i Petycji.
2024
otwarty (Open Access)
Jaworska, D. (2024). Rola mediów publicznych w edukacji ekonomicznej – analiza dobrych praktyk we Francji, Danii, Holandii, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Czechach oraz Finlandii. Warszawa: Kancelaria Senatu. Biuro Analiz i Petycji. Pobrane z: https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/7161/plik/oe-504.pdf
media publiczne, programy edukacyjne, treści edukacyjne, dzieci, dorośli, kraje europejskie
polski
Polska, inne kraje
Raport analizuje rolę mediów publicznych w edukacji ekonomicznej w ośmiu krajach Europy, ukazując różnice w zakresie działań, integracji z narodowymi strategiami oraz docelowych grupach odbiorców.
Większość krajów oferuje platformy edukacyjne dla dzieci, zintegrowane z programem nauczania, z czego Holandia wyróżnia się najlepiej skatalogowanymi treściami. Niemcy i Dania mają materiały rozproszone, a Hiszpania koncentruje się na edukacji dorosłych. Holandia, Włochy i Hiszpania oferują dedykowane portale dla dorosłych, podczas gdy Francja, Niemcy i Czechy skupiają się głównie na młodszych odbiorcach. Różnorodność kanałów, takich jak podcasty czy media społecznościowe, zwiększa zasięg treści w Niemczech i Holandii. Hiszpania wyróżnia się formalnym włączeniem mediów publicznych do strategii edukacji finansowej, a Holandia kompleksowym podejściem, co czyni ją liderem wiedzy finansowej w Europie.
Raport wskazuje na możliwość adaptacji najlepszych praktyk w Polsce w celu poprawy świadomości ekonomicznej obywateli.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów