Nazwa/tytuł

Czemu Polacy nie inwestują tak, jak by chcieli i mogli?

Typ zasobu

raport

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Katarzyna Sekścińska

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Giełda Papierów Wartościowych, Fundacja GPW

Rok wydania (publikacji)

2024

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Notka bibliograficzna do cytowania

Sekścińska, K. (2024). Czemu Polacy nie inwestują tak, jak by chcieli i mogli?. Fundacja GPW. https://www.gpw.pl/pub/GPW/files/PDF/GPW_prezentacja_inwestowanie.pdf

Słowa kluczowe

inwestowanie, instrumenty inwestycyjne, giełda, obligacje, akcje, TFI, ETF

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
  • edukacja formalna – szkoły wyższe
  • edukacja pozaformalna – dorośli
  • edukacja nieformalna – dorośli
Streszczenie (opis) wyników badań

Raport przedstawia wyniki badania dotyczącego postaw i przekonań dorosłych Polaków wobec inwestowania, inwestorów, Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie oraz wybranych instrumentów inwestycyjnych, takich jak akcje, obligacje skarbowe, jednostki TFI i ETF-y. Badanie przeprowadzono metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1091 pracujących Polaków w wieku 18–68 lat.

Wyniki pokazują, że choć większość Polaków uważa inwestowanie za opłacalne, tylko niewielka część aktywnie inwestuje. Wielu deklaruje zainteresowanie inwestowaniem w przyszłości, zwłaszcza na giełdzie, jednak napotyka bariery, takie jak brak wiedzy i niewystarczające dochody. Inwestowanie na giełdzie jest często postrzegane jako ryzykowne i spekulacyjne, a nie jako sposób na długoterminowe budowanie majątku. Raport wskazuje na potrzebę większej edukacji finansowej i zmiany społecznego postrzegania inwestycji, co mogłoby zwiększyć aktywność inwestycyjną i wesprzeć rozwój rynku kapitałowego w Polsce.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Warszawski Instytut Bankowości
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.