artykuł
Monika Borgiasz
Szkoła – Zawód – Praca
2017
otwarty (Open Access)
Borgiasz, M. (2017). Kompetencje przedsiębiorcze – ich rola i znaczenie w pracy współczesnego nauczyciela. Szkoła – Zawód – Praca, 14, 185–201.
kompetencje przedsiębiorcze, kluczowe kompetencje, nauczyciel, postawy przedsiębiorcze, kreowanie postaw, kształcenie
polski
Polska
Artykuł omawia zagadnienia definicyjne przedsiębiorczości, kompetencji przedsiębiorczych oraz obrazu współczesnego nauczyciela posiadającego kompetencje przedsiębiorcze.
Celem artykułu jest próba dokonania oceny postaw przedsiębiorczych nauczycieli z krakowskich szkół ze wskazaniem na ich preferencje w odniesieniu do kariery zawodowej.
W badaniu skorzystano ze studiów literatury oraz metody sondażu diagnostycznego na podstawie wywiadów ze stu dwudziestoma nauczycielami w wybranych placówkach edukacyjnych w Krakowie w 2016 roku.
Przeprowadzona analiza pozwoliła na sformułowanie następujących wniosków: 1) istotnym jest, aby nauczyciel był otwarty na liczne zmiany i adaptację do nowych warunków; 2) kluczowym w tym procesie jest kreowanie postaw przedsiębiorczych u nauczycieli; 3) różnorodne cechy społeczne, osobiste i menedżerskie pozwalają nauczycielowi na kształcenie społeczeństwa, które rozumie proces rozwoju cywilizacyjnego oraz potrafi znaleźć dla siebie racjonalne miejsce w zmieniającym się świecie.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów