Nazwa/tytuł

Edukacja ekonomiczna jako ważny składnik kształcenia przedzawodowego

Typ zasobu

artykuł

Autor(zy), redaktor(zy)* lub instytucja

Jan Sikora, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie

Nazwa czasopisma lub wydawca lub instytucja badawcza/sprawcza

Czasopismo UKW Szkoła – Zawód – Praca

Rok wydania (publikacji)

2011

Rodzaj dostępu

otwarty (Open Access)

Link do zasobu w wersji elektronicznej
Notka bibliograficzna do cytowania

Sikora, J. (2011). Edukacja ekonomiczna jako ważny składnik kształcenia przedzawodowego. Szkoła-Zawód-Praca, (2), 83–91.

Słowa kluczowe

kształcenie przedzawodowe, polityka edukacyjna, system społeczny

Język publikacji

polski

Zasięg przestrzenny badań

Polska

Podstawowy rodzaj i poziom edukacji, do jakiej odnoszą się badania
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie ogólne)
  • edukacja formalna – szkoły średnie (kształcenie zawodowe)
Streszczenie (opis) wyników badań

Przedmiot badań: Artykuł omawia edukację ekonomiczną jako integralny element kształcenia przedzawodowego, analizując jej znaczenie w kontekście współczesnych społeczeństw rynkowych oraz jej wpływ na sposób wartościowania i działania jednostek w społeczeństwie.

Cele, pytania i hipotezy: Celem badań jest zrozumienie, jak edukacja ekonomiczna wpływa na kształtowanie się postaw i zachowań ekonomicznych młodych ludzi oraz na ich gotowość do uczestnictwa w rynkowych interakcjach społecznych. Kluczowym pytaniem jest, czy edukacja ekonomiczna przyczynia się do lepszego rozumienia mechanizmów rynkowych oraz podejmowania bardziej świadomych decyzji ekonomicznych. Hipotezy zakładają, że edukacja ekonomiczna prowadzi do lepszego przygotowania jednostek do funkcjonowania w społeczeństwie konsumpcyjnym i społeczeństwie opartym na mechanizmie rynkowym.

Zakres przestrzenny i czasowy: Badania koncentrują się na analizie współczesnych społeczeństw w kontekście gospodarki rynkowej, z uwzględnieniem przemian zachodzących w ostatnich dekadach, szczególnie w społeczeństwach konsumpcyjnych.

Grupa badawcza/źródła: Podstawą analizy są prace oraz inne źródła teoretyczne z zakresu socjologii i ekonomii, które badają wpływ edukacji ekonomicznej na jednostki oraz jej funkcję w systemach społecznych.
Metody badawcze: W pracy wykorzystano analizę literatury oraz koncepcje teoretyczne oparte na teorii systemów społecznych i teorii ekonomii.

Wyniki i rekomendacje: Badanie wykazało, że edukacja ekonomiczna odgrywa istotną rolę w procesie socjalizacji wtórnej, przygotowując jednostki do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej. Autor sugeruje, że należy rozwijać programy edukacyjne w zakresie ekonomii, aby wspierać młodzież w rozumieniu procesów rynkowych i w podejmowaniu świadomych decyzji konsumpcyjnych. Warto kontynuować badania nad relacjami między edukacją ekonomiczną a motywacjami jednostek w systemie społecznym.

Dodatkowa materiały, informacje i uwagi

* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów

  • Raporty, badania i analizy

    Raporty, badania i analizy

    Zobacz
  • Artykuły tematyczne

    Artykuły tematyczne

    Zobacz
  • Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Krajowe Strategie Edukacji Finansowej

    Zobacz
Logo - KCEE - Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa dziesięciu organizacji realizujących i wspierających działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
© Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Projekt i wykonanie: MovieMedia.pl

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.