artykuł
Jan Sikora, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie
Czasopismo UKW Szkoła – Zawód – Praca
2011
otwarty (Open Access)
Sikora, J. (2011). Edukacja ekonomiczna jako ważny składnik kształcenia przedzawodowego. Szkoła-Zawód-Praca, (2), 83–91.
kształcenie przedzawodowe, polityka edukacyjna, system społeczny
polski
Polska
Przedmiot badań: Artykuł omawia edukację ekonomiczną jako integralny element kształcenia przedzawodowego, analizując jej znaczenie w kontekście współczesnych społeczeństw rynkowych oraz jej wpływ na sposób wartościowania i działania jednostek w społeczeństwie.
Cele, pytania i hipotezy: Celem badań jest zrozumienie, jak edukacja ekonomiczna wpływa na kształtowanie się postaw i zachowań ekonomicznych młodych ludzi oraz na ich gotowość do uczestnictwa w rynkowych interakcjach społecznych. Kluczowym pytaniem jest, czy edukacja ekonomiczna przyczynia się do lepszego rozumienia mechanizmów rynkowych oraz podejmowania bardziej świadomych decyzji ekonomicznych. Hipotezy zakładają, że edukacja ekonomiczna prowadzi do lepszego przygotowania jednostek do funkcjonowania w społeczeństwie konsumpcyjnym i społeczeństwie opartym na mechanizmie rynkowym.
Zakres przestrzenny i czasowy: Badania koncentrują się na analizie współczesnych społeczeństw w kontekście gospodarki rynkowej, z uwzględnieniem przemian zachodzących w ostatnich dekadach, szczególnie w społeczeństwach konsumpcyjnych.
Grupa badawcza/źródła: Podstawą analizy są prace oraz inne źródła teoretyczne z zakresu socjologii i ekonomii, które badają wpływ edukacji ekonomicznej na jednostki oraz jej funkcję w systemach społecznych.
Metody badawcze: W pracy wykorzystano analizę literatury oraz koncepcje teoretyczne oparte na teorii systemów społecznych i teorii ekonomii.
Wyniki i rekomendacje: Badanie wykazało, że edukacja ekonomiczna odgrywa istotną rolę w procesie socjalizacji wtórnej, przygotowując jednostki do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej. Autor sugeruje, że należy rozwijać programy edukacyjne w zakresie ekonomii, aby wspierać młodzież w rozumieniu procesów rynkowych i w podejmowaniu świadomych decyzji konsumpcyjnych. Warto kontynuować badania nad relacjami między edukacją ekonomiczną a motywacjami jednostek w systemie społecznym.
* zgodnie z przyjętymi założeniami nie podaje się stopni i tytułów naukowych autorów